Page 6 191700_DPZ_Stadskrant_Nr.11.pdf Full Version
							
                                6 Stadskrant
Den Haag maakt het
27 november 2019 Nummer 11
   De gemeente investeert flflink in de stad. De aanleg van nieuw openbaar vervoer en onderhoud aan wegen, bruggen en riolering brengen onvermijijdelijijk hinder met zich mee. Uiteindelijijk is de stad straks klaar voor de toekomst. Op deze pagina leest u over plannen, werkzaamheden en resultaten.
Werk in uitvoering
Koekamp krijijgt meer groen en bomen
   Begin november zijijn de gemeente Den Haag en Staatsbosbeheer begonnen met het herstel van de Koe­
kamp. Het stadspark met herten­ weide blijijft en er komt nog 3.000 vierkante meter extra groen bijij. Er komen zestien bomen meer bijij dan er nu staan, minder asfalt en toch verbeteren de verbindingen met het Haagse Bos. Na de opknap­ beurt is de Koekamp een waardige toegangspoort tot het Nationaal Park Hollandse Duinen.
Haagse Bos
De werkzaamheden zijijn onderdeel van de totale verbetering van de omgeving van station Den Haag Centraal. Gemeente Den Haag en grondeigenaar Staatsbosbeheer werken hiervoor samen. Door de bouw van een bredere overkapping over de A12 komt er een betere verbinding tussen de Koekamp en het Haagse Bos. Fietsers en wande­ laars kunnen dan eenvoudiger en veiliger van het ene natuurgebied naar het andere. Staatsbosbeheer stelt het nu nog gesloten deel van haar werkterrein open voor publiek.
Klaar
Omleidingen
Door de werkzaamheden is de Koekamp niet toegankelijijk tot en met maart volgend jaar. Het voet­ pad aan de waterkant van de Laan van Reagan & Gorbatsjov is afgesloten. Voetgangers en fifietsers kunnen de omleidingen volgen. Het fifietspad aan de Koekampzijijde
Betere verbinding tussen Koekamp en Haagse Bos
van de Bezuidenhoutseweg blijijft zo lang mogelijijk open, net als het voet­ en fifietspad aan de Koekampzijijde van de Boslaan. Vanaf februari 2020 worden hier werkzaamheden uitgevoerd en is het fifietspad afgesloten.
De werkzaamheden voor de over­ kapping over de A12 beginnen in januari 2020.
Meer informatie?
denhaag.nl/rondjecentraal
De Koekamp krijijgt ook planten en struiken die aantrekkelijijk zijijn voor vogels en bijijen.
gemeente den haag
             Actueel
   Gemeente en bewoners werken samen aan verkeersveiligheid
■ Degemeenteisin november begonnen met het vervangen van de riolering in een deel van het Belgisch Park. De werkzaamheden duren tot de zomer van 2020.
■ Beide rijijbanen van de Vredesrustlaan krijijgen nieuw asfalt. De werkzaamheden duren tot eind november.
■ Op de kruising Westduin- weg/Schokkerweg komt een rotonde. In december starten de voorbereidende werkzaam- heden. In januari start de aanleg van de rotonde.
■ De kruising Goudenregen- straat/Segbroeklaan is veiliger gemaaktvoorfifietsers.Eriseen fifietsstrook aangelegd naast de rijijbaan, vlak voor de kruising met de Segbroeklaan.
Meer informatie?
denhaag.nl/bereikbaarheid
D e gemeente werkt aan veiligere verkeerssituaties voor voetgangers en fifietsers. Bijij veel plannen voor verkeersveiligheid zijijn bewoners actief betrokken. De gemeente neemt hun ideeëën mee in het
ontwerp voor herinrichting. Af­ gelopen weken zijijn aanpassingen bijij de Jozef Israëëlslaan gerealiseerd. Het bewonerscomitéé is er blijij mee.
De kruising Jozef Israëëlslaan­ Weissenbruchstraat was om­ wonenden al langer een doorn in
het oog. Er werd te hard gereden en fifietsers en voetgangers hadden te weinig ruimte. Bovendien wilden bewoners dat het zwaardere vrachtverkeer voor bevoorrading van de supermarkt niet meer door de smalle Weissenbruchstraat zou rijijden. Zodat het ook veiliger zou worden voor de in de straat aanwe­ zige scholen. De bewoners vroegen de gemeente zelf om een aantal aanpassingen. Roelf van der Kooijij van bewonerscomitéé Weissen­ bruchstraat – Van Neuhuyskade – Hoytemastraat: ‘Twee jaar geleden klopten we aan bijij Stadsdeel­ kantoor Haagse Hout. Die hadden direct een luisterend oor. We zijijn toen verder met de gemeente in gesprek gegaan en in november zijijn de aanpassingen aan het kruis­ punt gerealiseerd.’
De kruising heeft nu een
verhoging met zebrapad en verschillende andere zebrapaden. Verder is er een bussluis gekomen vanuit de richting Zuid­Holland­ laan. Daar is ook de linksafstrook voor overig autoverkeer opgeheven. Dit zorgt voor minder drukte op de Jozef Israëëlslaan. Van der Kooijij: ‘De aanpassingen maken het voor fifietsers en voetgangers een stuk prettiger en overzichtelijijker.’
Van der Kooijij en de andere bewoners hopen dat de aan­ passingen er ook toe leiden dat vrachtverkeer nu niet langer de hele Weissenbruchstraat doorrijijdt. ‘De gemeente heeft ervoor gezorgd dat het vrachtverkeer makkelijijker de bocht kan maken naar de Jozef Israëëlslaan. Hier staan nu niet langer geparkeerde auto’s in de weg. Hopelijijk moedigen we het vrachtver­ keer zo aan om deze route te kiezen.’
  Op de kruising Jozef Israëëlslaan - Weissenbruchstraat is een drempel aangebracht met zebrapad voor overstekend winkelpubliek. mary macrander
auto orde
Den Haag openbaar
maakt het vervoer fifietsparkeren op