Page 7 210249_DPZ_Stadskrant_Nr.3_v2.pdf Full Version
							
                                17 maart 2021 Nummer 3
Stadskrant 7 Den Haag maakt het
   Den Haag groeit. De gemeente wil de stad leefbfbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden voor bewoners, ondernemers en bezoekers. We maken meer ruimte voor fifietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Ook tijijdens bouw en herinrichting moet de stad bereikbaar zijijn. Werkzaamheden stemmen we dus zo goed mogelijijk op elkaar af.
Werk in uitvoering
Subsidie voor een buurtstalling
   Den Haag wil een echte fifietsstad worden. In 2040 is de fifiets het belangrijijkste vervoer- middel in de stad.
Want fifietsen is gezond, schoon en gemakkelijijk, èèn draagt bijij aan een leefbfbare en bereikbare stad. Wie een fifijne fifiets heeft wil die natuur- lijijk ook veilig stallen. En omdat niet iedereen bijij zijijn eigen huis een goede stallingsmogelijijkheid heeft, stimuleert de gemeente de reali- satie van stallingsvoorzieningen in wijijken en buurten. Wie in zijijn wijijk of buurt een fifietsenstalling wil inrichten en exploiteren, kan gebruik maken van de subsidie- regeling. De gemeente geeft ook subsidie voor het uitbreiden van bestaande buurtstallingen. Verder ondersteunt de gemeente bijij het uitvoeren van een interessepeiling.
Subsidiebedragen
Voor de inrichtingskosten van de stalling geeft de gemeente per fifietsparkeerplek maximaal €500,- subsidie en voor maximaal 100 plekken. Om de exploitatie rond te kunnen maken, vult de gemeente in de eerste zes maanden het
Werk in uitvoering
abonnementsgeld aan tot maxi- maal 80% van het totale aantal fifietsparkeerplekken (in totaal maximaal € 3.500,-).
Interessepeiling
Samen met de initiatiefnemer voor een buurtstalling organiseert de gemeente een interessepeiling. Zo wordt in kaart gebracht hoeveel buurtbewoners er gebruik zouden willen maken van de stalling en wat voor soort voertuig(en) ze er willen stallen. Een buurtstalling kan naast gewone fifietsen natuur- lijijk ook ruimte bieden aan e-bikes, bakfifietsen, (e-) scooters, scoot- mobielen, motoren en dergelijijke. Zo weet een initiatiefnemer vooraf hoe hijij de stalling het best kan inrichten om zoveel mogelijijk buurt- bewoners te kunnen faciliteren.
Subsidieregeling tot eind 2025
De subsidieregeling loopt tot en met 31 december 2025. Jaarlijijks is er € 120.000 beschikbaar.
Meer informatie?
denhaag.nl/fifietsen
Er zijijn in Den Haag al verschillende mooie buurtstallingen gemaakt. Zoals deze in de Van Kinsbergenstraat.
              Wegen met vorstschade opnieuw geasfalteerd
Denk mee over het Hildebrandplein
De gemeente wil het drukke kruispunt aan het Hilde­ brandplein verbeteren zodat het veiliger en overzichtelijij­ ker wordt. De omgeving wordt uitgenodigd om mee te denken over het nieuwe ontwerp.
Troelstrakade opgeknapt
De Troelstrakade tussen de Melis Stokelaan en de Erasmusweg wordt opgeknapt. Het tegelfifiets­ pad wordt vervangen door rood asfalt. De autorijijbaan krijijgt nieuw asfalt. Het werk duurt van 26 april tot en met de ochtend van
Werk in uitvoering
Deelvervoer wordt steeds populairder
W at hebben we in februari genoten van mooie winterse dagen. Maar wat was het koud. De extreme kou had ook invloed op de Haagse wegen. Bijij lage temperaturen is het normaal dat scheurtjes in het wegdek ontstaan. Als het vriest, zet het water in de scheurtjes uit. Zo raken steentjes los uit het wegdek. Maar bijij dit soort extreme kou ontstaan soms ook gaten of naden in het wegdek. In de stad zijijn er op veel plekken
wegen met vorstschade.
Waarschuwingsborden
De weginspecteurs en de afdeling Stedelijijk Beheer van de gemeente houden het wegdek goed in de gaten. Daar waar nodig worden waarschuwingsborden geplaatst
om aan te geven dat het wegdek is beschadigd. Het is raadzaam om hier uw snelheid te minderen. Wegen met vorstschade worden zo snel mogelijijk geasfalteerd.
Gemeente houdt wegdek goed
in de gaten
Begin maart is een gedeelte van de
Erasmusweg opnieuw geasfalteerd.
Binnenkort volgen meer wegen
zoals bijijvoorbeeld de Leidsestraat-
weg. bereikbaarheid
Den Haag openbaar maakt het vervoer
D
eelvervoer, je hoort er steeds meer over. Maar watisdateigenlijijkenhoe
ratie op te richten. Een keer per maand is er een digitale informatie- avond. Meer informatie op www.wijijzijijndeel.nl.
In Den Haag zijijn ook verschillende commerciëële aanbieders van deelauto’s. Die deelauto’s staan verspreid over de stad, met een app kunt u de auto’s gebruiken wanneer u deze nodig heeft. Op www.denhaag.nl/autodelen staan de aanbieders en alle mogelijijk- heden en voordelen van autodelen.
Deelvervoer is meer dan alleen deelauto’s. Verspreid door de stad staan elektrische deelscooters, elektrische bakfifietsen en gewone fifietsen. Ook hiervoor is een app nodig om de fifiets of scooter van het slot te halen en om de ritten te registreren. Kijijk voor de aanbieders op www.denhaag.nl/fifietsen.
30 augustus 2021.
werkt het?
Auto delen
In vier Haagse buurten hebben bewoners samen een buurtcoööpe- ratie opgericht en éééén coööperatie is in oprichting. Zo’n coööperatie leaset een aantal (elektrische) auto’s die de leden van de coööpera- tie samen gebruiken. Het aantal auto’s dat een coööperatie nodig heeft, hangt af van het geschatte gebruik van de leden. In Bezuiden- hout bijijvoorbeeld delen 24 huis- houdens vier auto’s. Door auto’s te delen, ontstaat er meer ruimte in de buurt en de leden besparen geld. DEEL is een non profifit organi-
Meer informatie?
denhaag.nl/
fifietsparkeren op
auto orde   satie die buurten helpt een coööpe-