Page 10 211158_DPZ_Stadskrant_Nr.10_v2.pdf Full Version
							
                                10 Stadskrant Gemeenteraad
Wat vinden de fracties van......... deelfifietsen en deelscooters?
27 oktober 2021 Nummer 10
Kort
Informatieavond verkiezingen
Op woensdagavond
17 november organiseert de gemeente een informatie- avond over deadlines en procedures voor alle politieke partijijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 in
Den Haag. Aanmelden kan op: verkiezingen@denhaag.nl.
Informatie
Wilt u spreken in de raad?
Iedereen kan spreken tijijdens raads- en commissieverga- deringen over onderwerpen die op de agenda staan.
Dit heet ‘Stad in de raad’. Voor inlichtingen hierover of om u aan te melden, kunt u terecht bijij de griffiffiffie: telefoon (070) 353 31 31 of e-mail griffiffiffie@denhaag.nl.
Informatie over de raad
Informatie over de raad,
de volledige agenda’s, besluiten en verslagen van de raad en commissies vindt u op www.denhaag.nl/ gemeenteraad. De stukken zijijn ook in te zien bijij het Den Haag Informatie- centrum (Stadhuis, Spui 70).
Een vergadering volgen
Kijijk op www.denhaag.nl/ uitzendingenraad voor een live uitzending van de commissie- of raads- vergaderingen. Raads- vergaderingen zijijn ook live te zien op Den Haag TV (Ziggo kanaal 40)
Adres gemeenteraad
Postbus 19157
2500 CD Den Haag E-mail: raad@denhaag.nl
Raadsvergaderingen Donderdag 4 november, Raadzaal, Spui 70 (stadhuis) 10.00 uur
Donderdag 25 november,
Raadzaal, Spui 70 (stadhuis) 10.00 uur
Meer informatie?
denhaag.nl/gemeenteraad
De fracties in de gemeenteraad zijijn verantwoordelijijk voor de inhoud van deze pagina.
     Iedere maand kunnen inwoners via social media kiezen over welk onderwerp ze de standpunten van de verschillende fracties willen lezen. Deze maand kreeg het onderwerp deelfifietsen en deelscooters de meeste stemmen. PVV, SP en
Islam Democraten geven hun mening. Wilt u meestemmen over wat het volgende onderwerp moet worden? Volg dan het Twitteraccount van de Haagse gemeenteraad: @Gemeenteraad070
Er zijijn circa 750 deelfifietsen en circa 1350 deelscooters in de stad. Deel­ voertuigen kunnen vrijij worden gebruikt in de meeste delen van Den Haag. Helaas worden deel­ tweewielers door gebruikers soms nog wel op ongewenste plekken achtergelaten of blokkeren ze de doorgang voor voetgangers op het trottoir.
Donderdag 28 oktober vanaf 19.30 uur vergadert de commissie Leefomgeving onder meer over de jaarrapportage deelfifietsen en deel­ scooters Den Haag
Deelfifietsen en deelscooters in Den Haag.
Alleen parkeren
in de vakken
Deelscooters zijijn een leuke toe­ voeging aan onze dynamische stad. Jong en oud pakt er weleens een om op een mooie zomerdag richting het strand of het terras te rijijden. De scooters zijijn echter voor veel Hagenaars ook een doorn in het oog. Ze worden lukraak neer­ gezet, blokkeren vaak de doorgang en zorgen op die manier voor hinder en irritatie. Wat de PVV betreft worden er daarom bijij OV­ haltes speciale vakken gecreëëerd voor het parkeren van deelscooters. Parkeren buiten deze vakken wordt verboden.
Stop wildgroei
deelscooters
Op dit moment is er een wildgroei aan aanbieders van deelscooters die op sommige plekken voor veel overlast zorgen. Daarom moet het aantal aanbieders van deelscooters en ­fifietsen drastisch worden inge­ perkt. Bijij voorkeur krijijgen HTM en NS het alleenrecht op het aan­ bieden van deelscooters en ­fifietsen. Op die manier kunnen er eindelijijk fatsoenlijijke afspraken gemaakt worden over verkeerd parkeren, maar ook over de prijijs. Het stads­ bestuur ziet deelscooters namelijijk steeds meer als onderdeel van het openbaar vervoer, maar voor veel mensen zijijn ze niet betaalbaar.
Erlijijn Wenink, GroenLinks
Van alle vormen van ongelijijkheid tussen Haagse wijijken vind ik het verschil in gezondheid en levensverwachting
het meest schrijijnend. Mensen in de armste wijijken staan ook hier op achterstand. En dat is absoluut onacceptabel. Onlangs debatteer- den wijij in de gemeenteraad over volksgezondheid en preventie. Namens GroenLinks vroeg ik een extra aanpak tegen die gezond- heidsverschillen. Ook vroeg ik de wethouder om luchtvervuiling hierbijij te betrekken, want door slechte luchtkwaliteit daalt de levensverwachting. En ook daar zien we per wijijk verschil.
valerie kuypers
Groene
wegen
De deelscooters en deelfifietsen hebben een positief effffect op de samenleving. Het lukt niet ieder­ een om een elektrische auto, scooter of fifiets te bemachtigen wegens de hoge prijijzen. Dit concept zorgt ervoor dat deze mensen ook duurzaam gebruik kunnen maken van het verkeer. Alhoewel er ook klachten zijijn dat deelscooters en fifietsen op onjuiste plekken worden achtergelaten, is het idee over het algemeen positief. Het concept heeft ons inziens een belangrijijke plek in de toekomst.
Stad in de raad
Mijijn gezin komt niet meer bijij opa en oma over de vloer. Zelfs de hond loopt niet door het huis heen. Het is niet warm te krijijgen.
De heer Van der Heide in de vergadering van de commissie Leefomgeving van 30 september. Onderwerp: initiatiefvoorstel Energiearmoede.
                    De raad aan het woord
      Jelle Meinesz, Hart voor Den Haag/Groep de Mos
Den Haag slibt dicht. En dat komt niet omdat er veel meer auto’s bijijgekomen zijijn, integendeel; er zijijn er nu 15.000
minder dan in 2007. Door verkeerd beleid, zoals het weghalen van honderden parkeerplekken bijij herinrichting en het plaatsen van laadpalen en deelvervoer, is de parkeerdruk enorm gestegen. 30 tot 35% van het aantal verplaatsingen in Den Haag gebeurt nog altijijd met de auto. Dus faciliteer dat. Veel Hagenaars hebben de auto gewoon nodig. Wijij zijijn zowel voor de fifiets als voor de auto. Ik blijijf mijij inzetten voor al onze inwoners.
Marieke van Doorn, D66
Haagse Kinderen moeten veilig naar school kunnen fifietsen. Logisch, maar op veel plekken kan dat nog niet. Neem de
Diamanthorst, een straat met verschillende scholen, in Maria- hoeve. Maar voor die honderden scholieren zijijn er alleen dunne fifietsstrookjes die direct langs een drukke weg vol vrachtwagens ligt. Bizar. Scholieren zouden niet met vrachtwagens moeten concurreren om ruimte. Verkeer is geen natuur- kracht. Verkeer is iets waar we keuzes in kunnen maken. En voor D66 is de keuze helder: scholieren moeten veilig naar school kunnen fifietsen.