25 maart 2020 Nummer 3 Stadskrant 5 Den Haag maakt het Den Haag groeit. De gemeente wil de stad leefbfbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden voor bewoners, ondernemers en bezoekers. We maken meer ruimte voor fifietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Ook tijijdens bouw en herinrichting moet de stad bereikbaar zijijn. Werkzaamheden stemmen we dus zo goed mogelijijk op elkaar af. Klaar Busstation Den Haag CS helemaal klaar Met een golvende nieuwe over- kapping, een comfortabele wachtruimte, een overzichtelijijke indeling één een nieuw paviljoen voor de bus- chauffffeurs, is het busplatform bijij station Den Haag Centraal hele- maal gereed. De instaphaltes liggen nu vlak voor de wachtruimte in de stations- hal. Zo zien reizigers vanuit de wachtruimte de voorkant van de bussen. Op digitale schermen in de wachtruimte en boven de perrons is te zien wanneer en waar de bussen vertrekken. Er zijijn meer en nieuwe banken geplaatst in de wachtruimte. Reizigers kunnen nu zowel binnen als buiten wachten. rit begint, zijijn er aparte perrons de zogenaamde bufffferplekken. De internationale bussen hebben een eigen perron aan de zijijde van het Prins Bernhardviaduct. Met vervangend vervoer maken ook HTM- en NS-bussen incidenteel gebruik van de bestaande perrons op het busplatform. Sterfifietsroute Leidschenveen Met het asfalteren van het Prins Bernhardviaduct en het vernieuwen van de stoepen, is ook het laatste deel rood fifietspad meegenomen. Daardoor is de sterfifietsroute Leidschenveen nu ook helemaal klaar. Op het YouTube kanaal van de ge- meente zijijn fifilmpjes te zien over de bouw van het nieuwe busplatform. Deuitstaphalteszijijnaandezijijde Het busplatform en het van de Anna van Buerenstraat. Met eenbredestoepvannatuursteenis het voetgangersgebied onder de HSE Haags Startstation Erasmuslijijn (HSE) aangelegd. Ook is er hier een windscherm geplaatst. Bufffferplekken voor de bus Voor de bussen die enige tijijd moe- ten wachten voordat de volgende Werk in uitvoering opknappen van het Prins Bernhard- viaduct, is onderdeel van de opknapbeurt van het gebied rond station Den Haag Centraal. Hier- mee zorgen we ervoor dat de stad bereikbaar en aantrekkelijijk blijijft voor inwoners en bezoekers. Meer informatie? denhaag.nl/rondjecentraal Het busplatform is onderdeel van de opknapbeurt van het gebied rond station Den Haag Centraal. rindert van den toren Het Veluweplein wordt veiliger voor fifietsers Actueel ■ DerotondeWestduinweg/ Schokkerweg is in gebruik genomen. De rotonde zorgt voor een betere en veiligere doorstroming van het verkeer, vooral voor fifietsers en voetgangers. ■ Degemeentemaaktde Eisenhowerlaan veiliger voor voetgangers en fifietsers. De werkzaamheden begonnen eind maart en duren tot half april. ■ De Kijijkduinsestraat, tussen de Machiel Vrijijenhoeklaan en de Laan van Meerdervoort, heeft nieuw asfalt gekregen in de richting van de Laan van Meerdervoort. Ook is de middenberm voorzien van nieuwe stoepranden. Meer informatie? denhaag.nl/ bereikbaarheid Werk in uitvoering Fijijner fifietsen langs de Waalsdorperweg B Inmiddels zijijn de aanpassingen zo goed als gereed. De fifietsstroken en extra oversteekplaatsen maken het verkeersveiliger en kunnen al worden gebruikt door fifietsers en voetgangers. Het gaat om het stuk tussen de van der Aastraat en de Stalpert- straat. Aan beide kanten van de Waalsdorperweg zijijn fifietsstroken aangelegd. De bocht naar de Else Mauhslaan heeft nu een vrijijliggend fifietspad. Aan de overkant van de bushalte is de stoep breder gemaakt. De straat is daardoor smaller, zodat voetgangers makkelijijker kunnen oversteken. Bijij de Theo Mann-Bouwmeesterlaan zorgt een middeneiland ervoor dat Fietsers hoeven vanaf het Zuiderpark niet meer de drukke Moerweg en Troelstra- kade over te steken. Er komt een nieuwe oversteekplaats over de Soestdijijksekade. Dat is veiliger voor fifietsers. De Veluwepleinbrug wordt hier 2.75m verbreed. Aan de noord- westzijijde van de Veluwepleinbrug komt een fifietspad voor twee richtingen. Het Veluweplein maakt deel uit van de sterfifietsroute binnenstad- Transvaal- Wateringse Veld. Dit zijijn bestaande fifietsroutes die worden verbeterd. Zo wil de gemeente ervoor zorgen dat mensen vaker de fifiets pakken. Bereikbaarheid Tijijdens de werkzaamheden is het fifiets- en voetpad richting Zuider- park afgesloten. Voetgangers en fifietsers kunnen aan de andere kant van de brug het plein oversteken. Auto’s kunnen gewoon over de brug blijijven rijijden. De werkzaam- heden begonnen op 16 maart en duren naar verwachting drie maanden. Meer informatie? denhaag.nl/fifietsen ewoners hebben zelf mee- gedacht over de herinrichting van de Waalsdorperweg. Den Haag openbaar voetgangers in twee keer kunnen oversteken. Alle aanpassingen bijij elkaar dragen bijij aan een veilige verkeers- situatie voor voetgangers en fifietsers. Meer informatie? denhaag.nl/fifietsen maakt het vervoer fifietsparkeren op auto orde