Page 10 200817_DPZ_Stadskrant_Nr.7_v3_Bladerbaar.pdf Full Version
							
                                10 Stadskrant Rotterdamsebaan
15 juli 2020 Nummer 7
   De gemeente werkt aan de bereikbaarheid van stad en regio. Om de bereikbaarheid te verbeteren, legt de gemeente de Rotterdamsebaan aan. Dit wordt de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag. Lees over de voortgang van het project.
Klaar
Binckhorst en Vlietzoom klaar
   Na ongeveer 4 jaar bouwen in de Vliet­ zoom en Binckhorst, is alles boven de grond ingericht zoals
het jaren geleden op de tekentafel is bedacht. In deze periode is er ontzettend veel gebeurd. Zo begon de aannemer in de zomer van 2016 met de aanleg van twee grote werkterreinen in zowel de Binck­ horst als de Vlietzoom. Nadat op ieder terrein een grote bouwkuip was gemaakt, werd eind 2017 de 80 meter lange tunnelboormachine per schip en vrachtwagen aan­ gevoerd. Het jaar erop legde boor­ machine Catharina­Amalia tot twee keer toe een ondergrondse reis af, van de Vlietzoom naar de Binckhorstlaan. Ondertussen werd in de zomer van 2017 een viaduct gebouwd en geplaatst in de verbindingsboog A4­A13. In 2018 haalde de aannemer hetzelfde huzarenstukje in de A4 uit. Dit keer waren de viaducten nóóg groter. In een paar zomerse weekenden werden twee viaducten in de snelweg geplaatst, zodat er onder­ door de Rotterdamsebaan kon worden aangelegd. Daarna volgde
Werk in uitvoering
in 2019 en de eerste helft van 2020, het verder afbfbouwen van de tunnel en het inrichten van de Binckhorst­ laan, de Vlietzoom en het Molenvlietpark.
Groene inrichting
Aan weerszijijden van de Victory Boogie Woogietunnel zien de Binckhorst en de Vlietzoom er nu compleet anders uit. Met wel 4 tot 5 rijijen bomen langs de weg kleurt de Binckhorstlaan groener dan ooit te voren. Vanaf de Pluto­ straat tot en met de kruising met de Maanweg is de Binckhorstlaan zo goed als nieuw. Aan de andere kant van de tunnel is een groen en waterrijijk park aangelegd. Het nieuwe Molenvlietpark in de Vlietzoom is niet alleen een mooie plek voor recreatie, ook kan het park bijij hevige regenval ingezet worden als waterberging. Sinds 9 juli is het park open voor publiek.
Op een paar kleine restpunten na, is al het werk bovengronds afgerond. Het project gaat tot de opening van de tunnel de testfase in. De opening van de tunnel staat gepland in december 2020.
De Binckhorstlaan na herinrichting (boven) en de toerit van de Victory Boogie Woogietunnel in de Vlietzoom.
  jurriaan brobbel (boven), frank jansen (onder)
       Wist u dat het Molenvlietpark:
■ een nieuw groen en waterrijijk park in de Vlietzoom is?
■ tebereikenisviahet Molenslootpad, de Laan van Hoornwijijck en via de Laan van Zuid Hoorn?
■ eenmooieplekisvooreen wandeling? Rond de vijijvers iseenpadvanruim
1 kilometer. Een vlonderpad verbindt de kade met de
2 eilandjes in de vijijver.
■ een uitdagende speelplek heeft voor kinderen met balanceerbalken, een plankenbrug, stapstammen en een klimtoren?
Meer informatie?
Rotterdamsebaan.nl en volg de Rotterdamse- baan op Facebook, Instagram en Twitter
Werk in uitvoering
      Ruim vijijftig technische installaties en systemen getest
Bezoekers weer welkom in Trefpunt Rotterdamsebaan
Om ervoor te zorgen dat het verkeer straks veilig en vlot kan doorrijijden op de
Rotterdamsebaan, zijijn zo’n vijijftig verschillende installaties en be­ sturingssystemen in de tunnel en langs de weg geplaatst. Denk bijij dit soort installaties en systemen aan de verlichting, ventilatoren, brand­ en blusvoorzieningen en systemen voor o.a. energie, afvoer van water, begeleiden van verkeer en bewa­ king van de weg.
Tientallen kilometers kabels
Verder zijijn er tientallen kilometers aan kabels onder de grond of in de tunnel aangelegd om alle systemen van stroom en data te voorzien. Net voor de zomer zijijn de laatste installaties in de tunnel en dwars­ verbindingen aangebracht. Buiten
de tunnel krijijgen de laatste installaties de komende periode nog een plek.
Laatste werkfase
Nu de bouw van de Rotterdamse­ baan zo goed als klaar is, gaat het project de laatste werkfase in. In de periode juli tot en met december 2020 worden alle installaties en systemen aangezet en uitvoerig getest. Ook worden tunnelmedewerkers opgeleid voor de bediening en bewaking van de tunnel en bereiden de hulp­ diensten, zoals brandweer en politie, zich voor op het bestrijijden van calamiteiten. Als het systeem met goed resultaat door alle testen komt, gaat de Rotterdamsebaan in december 2020 open voor verkeer.
O
ok het Trefpunt Rotter­ damsebaan moest de afgelopen maanden de
coronavirus tegen te gaan. Heeft u verkoudheidsklachten, zoals nie­ zen,keelpijijnofhoesten?Blijijfdan thuis. Komt u langs in het Trefpunt? Hou dan 1,5 meter afstand van anderen en volg de aanwijijzingen van de medewerkers op. De koffiffiffie staat klaar, maar wel even zelf pakken.
Groepen
U bent van harte welkom om met een groep langs te komen. Er kunnen groepen van maximaal twaalf personen ontvangen wor­ den. U moet hiervoor een afspraak maken. Stuur een e­mail naar rotterdamsebaan@denhaag.nl.
Meer informatie?
rotterdamsebaan.nl
 Den Haag openbaar maakt het vervoer
deuren sluiten vanwege de coronamaatregelen. Maar half juni konden de medewerkers van het informatiecentrum weer aan de slag. Zijij staan iedere woensdag, donderdag en vrijijdag tussen 12.00 en 17.00 uur klaar om vragen te beantwoorden. Het adres is Binck­ horstlaan 340, 1e etage.
Richtlijijnen
Wie meer wil weten over de Rotter­ damsebaan, hoe de tunnel is geboord of welke archeologische vondsten zijijn gedaan, is in het Trefpunt aan het goede adres.
Komt u naar het Trefpunt, dan wordt gevraagd de richtlijijnen te volgen om de verspreiding van het
fifietsparkeren op auto orde