Page 9 200817_DPZ_Stadskrant_Nr.7_v3_Bladerbaar.pdf Full Version
							
                                 15 juli 2020 Nummer 7
Stadskrant 9 Trekfifietstracéé
binnenstad naar Ypenburg
Leidschendamse Golfvereniging Leeuwenbergh
urg en Den Haag centrum.
Volkstuinen
op de Ringelwikke, bijij het begin van het
viaduct. Het is een constructie van
4 meter hoog, in de vorm van een boom
Ruim baan voor de fifiets
Den Haag wil een echte fifietsstad worden, voor alle Hagenaars.
In 2040 is de fifiets héét belangrijijk- ste vervoermiddel in de stad. Fietsen is gezond, schoon en makkelijijk. En het neemt minder ruimte in. Zo blijijft Den Haag leefbfbaar en bereikbaar. De fifiets krijijgt in onze stad ruim baan.
De gemeente Den Haag heeft een fifietsvisie opgesteld voor de toekomst.
Deze zet in op:
■ Aantrekkelijijke en veilige fifietsroutes: snel, comfortabel en veilig door de stad via een netwerk van sterfifietsroutes.
■ Gemakkelijijk fifietsparkeren: makkelijijk parkeren in de wijijk en op belangrijijke plekken in
de stad.
■ Veilig voor fifietsers: veilige straten en wegen en stimuleren verkeersveilig gedrag.
■ Meer nieuwe fifietsers: ook mensen die nu nog niet vaak fifietsen, moeten kunnen kiezen voor de fifiets.
Voor korte ritjes kiezen mensen nu nog vaak de auto. Terwijijl die ook goed met de fifiets kunnen. De gemeente stimuleert het gebruik van de fifiets in Den Haag.
‘De volkstuin ligt weer naast ons huis’
■ ■ Henk van Hoorn: ‘Eigenlijijk is het wel een grappig verhaal. Wijij woonden in Voorburg en hebben afgelopen najaar een nieuw appartement gekocht in Ypenburg. Vlak bijij ons oude huis hebben we een prachtige volkstuin, die we nog steeds hebben. Het is nu tuinseizoen en we gaan er dagelijijks naar toe. Wijij zijijn zo blijij met het nieuwe fifietsviaduct, we noemen het onze eigen fifietssnelweg. Want in plaats van 20 minuten heen en 20 minuten terug is door de komst van het onze fifietssnel­ weg de fifietstijijd gehalveerd. Dus eigenlijijk ligt door deze nieuwe route onze volkstuin weer praktisch naast ons nieuwe huis.’
‘Relaxed, 10 minuten langer in bed’
■ ■ Jop de Langen: ‘Op schooldagen fifiets ik van Ypenburg naar het Haags Montessori Lyceum aan de Nassau Breda­ straat. Ik zit nu in de brugklas en ik ben 13 jaar. Het is eigenlijijk altijijd leuk om naar school te fifietsen, want dit doe ik samen met mijijn 3 vrienden uit mijijn straat. Normaal deden we er 35 minuten over om van huis naar school te fifietsen, maar door de nieuwe route winnen we 10 minuten, waardoor we langer in bed kunnen blijijven liggen. Maar ook als ik naar de stad fifiets is de route heel handig, want daar ben ik nu ook heel veel sneller.’
‘We zijijn blijij met het prachtige eindresultaat’
■ ■ Wil Bianchi: ‘Van de tekentafel tot aan de opleveringen heb ik alles op de voet gevolgd. Ik vertegenwoordig namelijijk de Fietsersbond Haagse Regio in de begeleidingscommissie Rotterdamsebaan. Hetzelfde gebied waar een deel van het Trekfifietstracéé is aangelegd. We zijijn erg blijij met deze schakel van het traject, want zo kunnen fifietsers nog beter van a naar b. En dit is éééén van onze belangrijijkste doelstellingen. Alles heeft misschien iets langer geduurd, maar het is prachtig geworden. Wat het nog extra bijijzonder maakt, is dat de naam Trekfifietstracéé bedacht is door de voormalig voorzitter van onze Fietsersbond, Daan Goedhart.’
met daarop 7 zonnepanelen. De
Leidschendamse Golfvereniging Leeuwenbergh
opgewekte energie wordt gebruikt voor
de verlichting op het fifietsviaduct.
Parkeerterrein Familiepark Drievliet
Volkstuinen
Meer informatie?
denhaag.nl/fifietsen
RINGELWIKKE
GUIRLANDE
A4-A13
A4
POSTENKADE
JAN LINZELVIADUCT
N
GE
D
A
C
ROTTERDAMSEBAAN
H
T
E
P
A
D
A4
26/06/2020 12:33
LAAN VAN 'S-GRAVENMADE
ROTTERDAMSEBAAN
Mololenvliet- parark
foto’s: frank jansen
LAAN VAN HOORNWIJCK
LAAN VAN ZUID HOORN
OVERSTEEN
AAN VAN HOORNWIJCK
LAAN VAN HOORNWIJCK
LAANVA