Page 7 201596_DPZ_Stadskrant_Nr.12_v3_los_c_beeldscherm.pdf Full Version
							
                                23 december 2020 Nummer 12
Ruim baan voor de fifiets
Het was een goed jaar voor de fifiets. Door coronamaat­ regelen pakten meer mensen de tweewieler. Ook leverde de gemeente een aantal mooie fifietsvoorzieningen op. De komende jaren investeert de gemeente 65 miljoen euro in de fifiets. Den Haag wil een echte fifietsstad worden, voor áálle Hagenaars. In 2040 is de fifiets het belangrijijkste vervoermiddel.
Stadskrant 7 Den Haag maakt het
Van de zomer werden de nieuwe fifietsenstalling aan het Koningin Julianaplein (boven) en het Jan Linzel
     Op 2 december presen- teerde de gemeente de fifietsplannen voor de periode 2020-2025.
Om de plannen te realiseren inves- teert de gemeente 65 miljoen euro. Daarmee wordt de veiligheid en doorstroming op zeker 30 kruis- punten verbeterd, zorgen we dat fifietsers en voetgangers minder last hebben van elkaar en zal nog eens 13 kilometer aan tegelfifietspaden vervangen worden door comforta- bel rood asfalt. Verder komen er 40 nieuwe fifietsenstallingen in wijijken, winkelstraten en bijij OV-haltes. Ook komen er meer veilige fifietsroutes en wil de gemeente mensen berei- ken die nu nog niet fifietsen.
Fietsen wordt makkelijijk
In wijijken waar bewoners nu nog
Den Haag fifietst!
■ Op www.denhaagfifietst.nl vindt u het laatste fifiets- nieuws en kunt u kennisma- ken met de Haagse fifietsam- bassadeurs. Ze houden van fifietsen en vertellen graag waarom. Zodat u wellicht ook vaker de fifiets pakt. Gewoon omdat fifietsen fifijn is, gezond en makkelijijk. En het neemt minder ruimte in. Zo houden we de stad leefbfbaar en bereikbaar.
fifietsviaduct over de A4 geopend. weinig fifietsen, krijijgen zijij fifietsles-
sen en komen fifietsservicepunten. Samen met de ANWB wil de ge- meente ervoor zorgen dat alle kin- deren in Den Haag over een fifiets kunnen beschikken.
Pareltjes voor de fifiets
Het afgelopen jaar zijijn verschillende fifietsvoorzieningen opgeleverd. Denk bijijvoorbeeld aan de fifietsbrug over de Laak bijij de Aagje Dekenlaan, het nieuwe Jan Linzelviaduct over de A4
en de nieuwe fifietsenstallingen bijij Hollands Spoor (ruimte voor 2.500 fifietsen), de megastalling aan het Koningin Julianaplein (ruimte voor 8.000 fifietsen) en de nieuwe stalling aan het Noordeinde (ruimte voor 120 fifietsen).
Werk combineren
In 2020 is ook de fifietsstraat Con- stant Rebecquestraat opgeleverd en werden de Waalsdorperweg, het Valkenbosplein en het Soestdijijkse-
martijn beekman, valerie kuypers
plein veiliger gemaakt voor fifietsers. Het werk aan de fifietspaden wordt zo veel mogelijijk tegelijijk gedaan met andere werkzaamheden in de stad. Zoals onderhoud aan het wegdek of de riolering, of het veiliger maken van de weg. Locaties waar de ge- meente werkt aan fifietsvoorzienin- gen zijijn voortaan te herkennen aan een groen fifietsverbeterpuntbord.
Meer informatie?
denhaag.nl/fifietsen
          Oplevering busplatform
Valkenbosplein veiliger
Make over voor de Fred
Het nieuwe busplatform bijij Den Haag Centraal werd in maart dit jaar opgeleverd. De golvende overkap- ping springt direct in het oog, maar het platform
heeft meer te bieden. Voor buschauffffeurs is er een nieuw paviljoen. De wachtruimte voor reizigers is comfortabeler. De indeling van het platform is overzichtelijijker. De instap- haltes liggen nu vlak voor de wachtruimte in de stationshal. De uitstaphaltes zijijn aan de kant van de Anna van Bueren- straat. Internationale bussen hebben een eigen perron aan de kant van het Prins Bernhardviaduct. HTM- en NS-bussen maken incidenteel gebruik van de bestaande perrons voor vervangend vervoer.
Op en rond het Valkenbosplein is in 2020 veel gewerkt. Er was onderhoud nodig aan het spoor en de verkeersregelinstallaties. Tegelijijk maakte de
gemeente het Valkenbosplein veiliger voor fifietsers. Tijijdens de spits waren er regelmatig fifietsfifiles op het Valkenbosplein. Daarom vond de gemeente dat het fifietspad beter moest. Dit werk deed de gemeente tegelijijk met gepland onderhoud aan de installaties die bijij de verkeerslichten horen. Er is nu meer ruimte voor de fifietsers en de verkeerslichten zijijn beter afgesteld, waardoor er minder fifietsfifiles zijijn.
De Frederik Hendriklaan heeft een make-over gekregen. De verkeersveiligheid is verbeterd, de riolering vervangen en het asfalt is vervangen door
klinkers. Ook de kruising met de Willem de Zwijijgerlaan is veiliger. Het ontwerp voor de herinrichting is gemaakt samen met de gemeente, vastgoedeigenaren en omwonen- den. Om de verkeersveiligheid voor het gehele winkelgebied te verbeteren, is de verkeerssnelheid omlaag gegaan naar 30 kilometer per uur. Hierdoor rijijdt bus 21 deels een andere route en niet meer door het drukke deel van de winkelstraat. Het gebied is nu prettiger voor voetgangers en er is minder verkeer.
martijn beekman
valerie kuypers
arnaud roelofsz