Page 6 201596_DPZ_Stadskrant_Nr.12_v3_los_c_beeldscherm.pdf Full Version
							
                                6 Stadskrant
Den Haag maakt het
23 december 2020 Nummer 12
   De gemeente investeert flflink in de stad. De aanleg van nieuw openbaar vervoer en onderhoud aan wegen, bruggen en riolering brengen onvermijijdelijijk hinder met zich mee. Uiteindelijijk is de stad straks klaar voor de toekomst. Op deze pagina leest u over plannen, werkzaamheden en resultaten.
Klaar
Bereikbaarheid: terugblik op 2020
Veel minder auto’s en meer fifietsen. Maar ook veel minder mensen in de tram en bus. De lockdown had grote invloed op het verkeer in de stad. Zeker in de maanden maart en april was het bijijna stil op de Utrechtsebaan of het Rijijswijijkseplein.
Dat was ook zichtbaar in de cijijfers: het autover- keer was in maart bijij de start van de lockdown
37 procent minder in vergelijijking met november 2019. Dat was het beste terug te zien in de ochtend- spits: meer dan de helft van het aantal auto’s was verdwenen. Er was daardoor een aantal weken achter elkaar geen duidelijijke och- tendspits meer.
Ons reisgedrag veranderde radicaal
In 2020 wandelden we meer en pakten vaker de fifiets.
valerie kuypers
een busplatform bovenop het sta- tion. Maar het huzarenstukje was toch de overkluizing van de Utrechtsebaan bijij de Koekamp. Bent u benieuwd naar nóóg meer afgeronde projecten in de stad? We hebben er hieronder een paar uitgelicht.
2020 in cijijfers
■ 14kilometerriool vervangen
■ 8 kilometer asfalt aangelegd
■ 800meterkademuur gerenoveerd
■ 150stekilometer tegelfifietspad omgezet in rood fifietsasfalt
■ Op100kruispuntende verkeerslichten fifietsvriende- lijijker afgesteld
■ 6Verkeersregelinstallaties (VRI) vervangen. Dit zijijn verkeerslichten en alles wat daarbijij hoort, zoals kabels en masten.
Meer informatie?
denhaag.nl/bereikbaarheid
Den Haag openbaar
   in 2020. We wandelden meer, pak- ten vaker de fifiets, gingen op andere tijijden de weg op en lieten het openbaar vervoer links liggen. Te- gelijijkertijijd werd er hard gewerkt om de stad te onderhouden en te verbeteren. Werkzaamheden had- den het onverwachte voordeel van minder verkeersdrukte. Zo konden
de uitvoerders goed doorwerken aan het vernieuwen van het asfalt op de Loevesteinlaan en de kruising Hofzichtlaan/het kleine Loo. Er is bijijna een kilometer kademuur ver- vangen, waaronder aan de Valken- boskade en de Suezkade. We heb- ben de fifietsenkelder onder station Den Haag Centraal opgeleverd en
maakt het vervoer fifietsparkeren op
auto
orde
     Soestdijijkseplein in nieuw jasje
Het Soestdijijkseplein kreeg in deze zomer een nieuwe inrichting. De verkeersveiligheid is verbeterd. Vooral voor het langzame verkeer, zoals fifietsers en voetgan-
gers. Er zijijn vrijijliggende fifietspaden gekomen en fifietsers hebben nu voorrang. Doordat er minder afslagen zijijn dan in de oude situatie, kan het verkeer beter doorrijijden. Ook is het Soestdijijkseplein groener geworden. Net voor de kerstvakan- tie zijijn er 18 bomen, 1.200 heesters en bijijna 9.500 vaste planten geplant. Daarmee is de herinrichting klaar. De werkzaamheden voor de herinrichting van het Soestdijijkse- plein verliepen zo goed, dat het plein twee weken eerder open kon voor het verkeer.
Overkapping A12 gebouwd
frank jansen
gemeente den haag
Minder auto’s in de Schilderswijijk
Automobilisten kunnen de Schilderswijijk en Stations- buurt niet meer als doorgaande route gebruiken. De gemeente heeft doorgaande routes over de Hoefkfkade en de Parallelweg afgesloten. Om toch overal te kunnen komen, is de rijijrichting in sommige straten aangepast. Te veel auto’s gebruikten de Stationsbuurt en Schilderswijijk als sluiproute. Daardoor was het hier erg druk. Er kwam veel uitlaatgas in de woonstraten en de drukte was ook gevaarlijijk voor fifietsers en de bewoners. Uiteraard kan bestemmingsverkeer met de auto nog steeds in de hele wijijk komen. Minder auto’s betekent schonere lucht, meer veiligheid en prettiger wonen.
arnaud roelofsz
In het begin van het jaar werd de overkapping over de A12 achter de Malietoren gebouwd. Dat leidde tot afsluitingen van de Utrechtsebaan. Afgelopen weken is de overkapping
ook met struiken en bomen ingeplant. Daarmee kunnen fifietsers en wandelaars zich nu prettig en door het groen tussen Koekamp en Haagse Bos bewegen. De overkapping is 25 meter breder geworden. De bouw is onderdeel van de verbetering van stadspark de Koekamp. Het park wordt opgeknapt waar 16 bomen bijijkomen. Het terrein van Staatsbosbeheer wordt nog openbaar. Als alles klaar is, is het een waardige toegangspoort tot het Nationaal Park de Hollandse Duinen.