Page 5 200711_DPZ_Stadskrant_Nr.6_v3_Bladerbaar.pdf Full Version
							
                                17 juni 2020 Nummer 6
Stadskrant 5 Den Haag maakt het
 Den Haag groeit. De gemeente wil de stad leefbfbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden voor bewoners, ondernemers en bezoekers. We maken meer ruimte voor fifietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Ook tijijdens bouw en herinrichting moet de stad bereikbaar zijijn. Werkzaamheden stemmen we dus zo goed mogelijijk op elkaar af.
Werk in uitvoering
Madesteinweg/Madepolderweg veiliger
   Om het verkeer van­ uit de wijijk beter te laten doorstromen en veiliger te maken, worden de Made­
steinweg en de Madepolderweg aangepast.
Op de Madesteinweg rijijden auto’s en motoren in de toekomst op een andere rijijbaan dan fifietsers, voetgangers en eventuele ruiters. Tussen de Monsterseweg en de kruising van de Madesteinweg met de Madepolderweg komt aan de kant van de woonwijijk Vroondaal een vrijijliggend fifietspad in twee richtingen. Tussen de Nieuweweg en de kruising van de Madestein­ weg/Madepolderweg komt ook een fifietspad, aan beide kanten van de weg. De hoofdrijijbaan wordt versmald en bijij de oversteek­ plaatsen komen tussenbermen en opstelplaatsen voor overstekende fifietsers, voetgangers en eventuele ruiters. Zowel het fifietspad als de hoofdrijijbaan worden geasfalteerd. Langs de Madesteinweg komt een
Werk in uitvoering
groot aantal bomen om de uit­ straling van een laan te herstellen en te versterken. De Madesteinweg blijijft een hulpdienstenroute en is dan ook als zodanig ingericht.
De Madepolderweg wordt inge­ richt als een 30­km weg. Dit bete­ kent dat er snelheidsremmende maatregelen als drempels, uitrijij­ plateaus en bebording zijijn toe­ gepast en dat de verharding wordt uitgevoerd in straatklinkers. Dat houdt in dat er ook fifietsers op de rijijbaan mogen/komen. Het naast­ gelegen fifietspad blijijft gehand­ haafd maar krijijgt een ‘shared space’ bestemming waar wande­ len, fifietsen en skaten samen kunnen gaan.
Onderdeel van het totale project is dat ook de kruising van Made­ steinweg met de Madepolderweg defifinitief wordt heringericht en de directe omgeving van de kruising overzichtelijijk(er) wordt gemaakt. De planning is dat de aannemer nog voor de zomer van 2020 begint met de werkzaamheden.
De Madesteinweg en de Madepolderweg worden veiliger en overzichtelijijker.
plan34
                  Hoefkfkade en Parallelweg afgesloten tegen sluipverkeer
Actueel
■ Opmaandag15juni startte de herinrichting van de Goudsbloemlaan.
■ Van22junitotenmet
3 juli wordt de deklaag van het asfalt op de Erasmusweg vervangen tussen de Vrederustlaanende Beresteinlaan.DeErasmus- weg is dan dicht.
■ Het is druk met verkeer in Centrum-Noord. Belangen- organisaties willen dat het gebied leefbfbaarder wordt. Bekijijk hun advies op denhaag.nl/bereikbaarheid (verminderen doorgaand autoverkeer Centrum- Noord).
Meer informatie?
denhaag.nl/bereikbaarheid
Werk in uitvoering
Herstel van Riouwstraat en Laan Copes van Cattenburch
Vanaf 22 juni is de door­ gaande route door de Schilderswijijk voor auto’s afgesloten. Om sluipverkeer in de wijijk tegen te gaan, worden door­ gaande routes over de Hoefkfkade en de Parallelweg afgesloten. Ook wordt de rijijrichting in sommige straten aangepast. Uiteraard kan bestemmingsverkeer met de auto nog steeds in de hele wijijk komen. Door sluipverkeer is het vaak erg druk op de wegen in de Schilders­ wijijk. Dat is gevaarlijijk voor bewo­ ners. Minder auto’s betekent dat de wijijk veiliger, mooier en prettiger wordt om te wonen. Ook de lucht wordt schoner. Met de volgende aanpassingen wil de gemeente dit veranderen.
Afsluitingen:
■ Slijijpmolen en Oranjeplein. Deze zijijn al op 10 en 11 februari afgesloten, mede op verzoek van de buurt is dit versneld.
■ Hoefkfkade en Parallelweg. Op 22 juni worden deze afgesloten voor autoverkeer. Hier worden pollers geplaatst. De nood­ en hulpdiensten, keurmerktaxi’s en AV070 vervoer kunnen er wel door. Dit geldt in noodsituaties ook voor huisartsen en verloskundigen.
Veranderen rijijrichtingen
■ Door de afsluitingen is het nodig de rijijrichting van de volgende straten aan te passen en de bereik­ baarheid van de wijijk te verbeteren:
■ Wolterbeekstraat, Naaldwijijkse­ straat en Falckstraat de rijijrichting omdraaien.
■ Tweerichtingsverkeer op de Hoefkfkade tussen de Naaldwijijkse­ straat en de Koningstraat.
De werkzaamheden op straat duren ongeveer zes weken.
Meer informatie?
denhaag.nl/bereikbaarheid
H
meester Patijijnlaan wordt opnieuw geasfalteerd. Ook het voetpad wordt opnieuw bestraat. Voor fifietsers is een omleiding via Koninginnegracht, Sumatrastraat, Soendastraat, Borneostraat en Burgemeester Patijijnlaan (of om­ gekeerd). Van 8 juni tot en met 3 juli wordt gewerkt vanaf de Koninginnegracht richting Burge­ meester Patijijnlaan. Van 6 juli tot en met 31 juli vanaf de Burgemeester Patijijnlaan richting Koninginne­ gracht.
Den Haag maakt het
openbaar vervoer
fifiets parkeren op auto orde
et fifietspad van de Laan Copes van Cattenburch en
een gedeelte van de Burge­
In de Riouwstraat vervangt de gemeente het asfalt door een stenen bestrating. Hiervoor gaat de straat helemaal open. Deze werk­ zaamheden duren ongeveer een jaar. In 2020 wordt gewerkt tussen de Timorstraat en Bankaplein. Het deel van Riouwstraat tussen Bankaplein en Koninginnegracht wordt in 2021 uitgevoerd. Tijijdens de werkzaamheden is steeds een gedeelte van de straat afgesloten. Voor auto’s en fifietsers zijijn er omleidingen.
Meer informatie?
denhaag.nl/bereikbaarheid
valerie kuypers