Page 5 210060_DPZ_Stadskrant_Nr.2_v3.pdf Full Version
							
                                17 februari 2021 Nummer 2
Stadskrant 5 Den Haag maakt het
   Den Haag groeit. De gemeente wil de stad leefbfbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden voor bewoners, ondernemers en bezoekers. We maken meer ruimte voor fifietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Ook tijijdens bouw en herinrichting moet de stad bereikbaar zijijn. Werkzaamheden stemmen we dus zo goed mogelijijk op elkaar af.
Werk in uitvoering
Werk tramspoor lijijn 1 bijijna klaar
   Sinds augustus 2020 werkt de gemeente in de Alexanderstraat in het centrum en in Scheveningen vanaf de
Prins Willemstraat tot en met de Gevers Deynootweg aan het vernieuwen van het tramspoor en de haltes van lijijn 1. Het spoor en de haltes worden gereedgemaakt voor de nieuwe lagevloertrams. Dit gebeurt in delen.
Gelijijktijijdig zijijn er ook andere werkzaamheden uitgevoerd. In Scheveningen is gewerkt aan het vernieuwen van de riolering en kabels en leidingen en in het centrum werd ook de Willemspark­ brug volledig vernieuwd. De brug maakt onderdeel uit van een beschermd stadsgezicht. Daarom zijijn van de oude brug de herken­ bare onderdelen van natuursteen opnieuw gebruikt.
Alle werkzaamheden aan het spoor en de haltes zijijn bijijna klaar. De haltes hebben nieuwe digitale borden met vertrektijijden gekre­ gen. Ook zijijn de perrons breder en toegankelijijk gemaakt voor mensen in een rolstoel of scootmobiel.
In de Alexanderstraat en om­
Werk in uitvoering
geving zijijn alle werkzaamheden zo goed als afgerond, waardoor de straten binnenkort weer opengaan voor alle weggebruikers. In Scheve­ ningen duurt het werk nog tot half mei. Hier zijijn de nutsbedrijijven nog bezig met de kabels en leidingen. Daarna worden de stoepen en de parkeervakken af­ gemaakt. Bestemmingsverkeer kan de komende tijijd weer gedeeltelijijk gebruikmaken van de weg. Door­ gaand verkeer zal nog iets langer geduld moeten hebben.
Voordat de tram over de ver­ nieuwde sporen weer zijijn normale route kan rijijden, test en controleert HTM de sporen en worden er test­ ritten uitgevoerd. Vanwege het winterse weer kunnen alleen de laatste afrondende werkzaam­ heden en de testritten niet worden uitgevoerd. Hierdoor zal tram 1 later dan gepland weer naar Scheveningen gaan rijijden. Op dit moment is de nieuwe planning nog niet bekend. Binnenkort volgt er meer informatie via de website en social media.
Meer informatie?
denhaag.nl/lijijn1
Alexanderstraat gezien vanaf de Willemsparkbrug met op de voorgrond de nieuwe tramhaltes.
Actueel Klaar ■ DeUtrechtsebaanisdicht
valerie kuypers
           Den Haag krijijgt slimme verkeerslichten
wegens werkzaamheden in de weekenden van 19 - 21 en 26 - 28 februari.
■ Vanaf22maartisereen andere aanrijijroute naar het Spoedplein van het
Haga Ziekenhuis: via de Dedemsvaartweg/ Houtwijijklaan naar de Escamplaan.
Meer informatie?
denhaag.nl/ bereikbaarheid
Nieuwe bewonersgarage open in Zeeheldenkwartier
O p steeds meer plekken in Den Haag komen er ‘slimme’ verkeerslichten. In de afgelopen vier maanden zijijn er al 25 verkeersinstallaties om­ gebouwd, waaronder een aantal op de S200 en de Erasmusweg. De komende maanden worden nog eens twintig bestaande verkeers­ lichten vervangen door een slimme variant. Deze maand plaatst de gemeente zeven slimme verkeers­ lichten op de Lozerlaan en in maart vijijf op de Koningskade. Daarna komen er acht op de Vaillantlaan. Later dit jaar worden slimme verkeerslichten geplaatst op de Zevensprong en Willem Witseplein. Het slimme aan de verkeers­ lichten is dat deze informatie kunnen verzenden en informatie van buiten ontvangen. Bestaande
verkeerslichten krijijgen meestal informatie via de verkeerslussen, de nieuwe verkeerslichten kunnen ook communiceren met bijijvoor­ beeld apps op telefoons of de slimme dashboards van bepaalde auto’s. Weggebruikers kunnen dan al van tevoren zien of een licht op groen staat of niet, dit kan handig zijijn voor bijijvoorbeeld nood­ en hulpdiensten. Omgekeerd kunnen verkeerslichten gegevens gebruiken die weggebruikers uitzenden. Dit kan de doorstroming beter maken. Nog niet alle verkeerslichten maken direct gebruik van alle mogelijijk­ heden als slim verkeerslicht. Dat is pas zinvol als er een groot aantal slimme verkeerslichten is in de stad. De bedoeling is om dit volgend jaar toe te passen.
V
anaf 1 februari kunnen ondernemers en bewoners van de Zoutmanstraat en
De Zeeheld is vooral bedoeld voor bewoners en ondernemers uit de Zoutmanstraat, daarna voor de overige bewoners van het Zeeheldenkwartier. Hotels in de wijijk krijijgen ook de mogelijijkheid om beperkt parkeermogelijijkheid te huren in de garage. Als er nog plaatsen over zijijn, kunnen anderen ook een abonnement nemen. De garage wordt beheerd door Q­Park. Het tarief van de abonnementen is door de gemeente vastgesteld. Voor wijijkbewoners is dit €41,27 per maand (prijijspeil juli 2020), voor hotels, ondernemers en overige belangstellenden geldt een maand­ tarief van € 57,98.
Meer informatie?
denhaag.nl/parkeren
Den Haag maakt het
openbaar vervoer
bewoners van de rest van het Zeeheldenkwartier een abonne­ ment aanvragen en hun auto stallen in stallingsgarage De Zee­ held. Deze stallingsgarage met 135 parkeerplaatsen gaat helpen de parkeerdruk in de wijijk te verminderen.
Nieuwe tram
De plekken die hierdoor op straat in de omgeving van de Zoutmans­ traat vrijijkomen voor vergunning­ houders compenseren ruim de 60 parkeerplekken die in de Zout­ manstraat komen te vervallen door de komst van de nieuwe brede tram. De parkeerdruk op straat zal hierdoor dalen.
fifietsparkeren op auto orde