2 Stadskrant Actueel 17 maart 2021 Nummer 3 Toeslagenaffffaire Gemeente helpt slachtoffffers een nieuwe start te maken ‘Waar kunnen we u mee helpen?’ Zeker 1.900 Hagenaars zijijn slachtoffffer van de ‘toeslagen affffaire.’ Behalve hoge schulden hebben ze vaak ook problemen met hun werk, huisvesting en/of gezondheid. De gemeente helpt die zaken aan te pakken en een nieuwe start te maken. Bernadette (36) is na tien jaar eindelijijk helemaal schuldenvrijij. Door hard te werken en dankzijij een lening van de gemeente heeft ze € 28.000 terug kunnen betalen aan de Belastingdienst. ‘Ik ben geweldig blijij. Het voelt als een bevrijijding. Ik durf weer te dromen over de toekomst. Maar de zaak is nog niet voorbijij. Ik ben onterecht beschuldigd van fraude. Van dat stempel wil ik af en het geld moet worden terugbetaald. Dan pas is het klaar.’ Schuld Tot 2011 was er niets aan de hand. Bernadette is een hbo-opgeleide alleen- staande moeder. Ze heeft altijijd gewerkt, terwijijl haar dochtertje naar een gast- ouder ging. Waarom weet ze nog steeds niet, maar na vier jaar stopte de belas- tingdienst haar opvangtoeslag en eiste alle tot dan toe uitbetaalde bedragen terug. ‘Financieel kon ik me altijijd goed redden, maar door de keiharde aanpak van de belastingdienst werd het ineens heel moeilijijk huur, energie en verzekerin- gen op tijijd te betalen. Bijijna ben ik mijijn huis uitgezet. Jarenlang was die schuld allesbepalend in ons leven. Ik heb niet de moeder kunnen zijijn die ik wilde zijijn.’ Een lening van de Gemeentelijijke Kredietbank was haar redding. Alle schulden werden door de bank over- genomen. ‘Ik moest vijijf jaar lang elke maand wel ruim € 400,- afbfbetalen, maar Contact met de gemeente Hilde van der Geest: ‘Tot nu toe hebben zich ruim vijijftig mensen gemeld. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal.’ edwin weers Gemeente steunt ouders Bent u gedupeerde van de toe slagenaffffaire? Heeft u daardoor problemen met geldzaken, werk of op een ander vlak? Vraag advies aan de gemeente. De Belastingdienst gaat ouders fifinancieel schadeloos stellen. Dat kost tijijd. De gemeente kan ondertussen ouders al helpen bijij de grootste problemen, zoals: ■ onderzoeken of u recht heeft op (fifinanciëële) ondersteuning ■ hulp bijij het schrijijven van brieven en bezwaarschriften ■ advies en informatie over wonen, werken, onderwijijs en inkomen ■ contact leggen met instanties en hulpverleners Afspraak maken? (070) 353 7573 dat was net te doen. In december 2020 was ik schuldenvrijij.’ De gemeente heeft vijijftien consulenten vrijijgemaakt en speciaal opgeleid om gedupeerden te helpen. ‘Tot nu toe hebben zich al ruim vijijftig mensen gemeld,’ vertelt projectleider Hilde van der Geest. ‘Allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Sommigen moesten hun huis uit, anderen zijijn hun baan kwijijtgeraakt of kregen een burn-out. Vaak is een schuldsanering niet mogelijijk, omdat ze als fraudeur te boek staan. Ook de kinderen hebben te lijijden onder continue stress. Hoe dan ook, de impact is enorm groot.’ Normaal huishouden Wat kan de gemeente doen? ‘De mensen houden zelf de regie. Wijij stellen de vraag: Waar zou u op dit moment het meest mee geholpen zijijn? Misschien is dat schuldhulp, gezinsondersteuning, bege- leiding naar werk of psychische onder- steuning. We kunnen adviseren en hel- pen dingen voor elkaar te krijijgen. Alles is erop gericht om zo snel mogelijijk weer een normaal huishouden te worden, net als voor de affffaire.’ Boodschap Bernadette heeft een boodschap aan haar lotgenoten. ‘Geef niet op. Ook al duurt het lang, als je in je recht staat dan komt er een keer erkenning. Zoek hulp en praat erover. Het was voor ons een lange nachtmerrie, maar ik heb al die jaren ook mensen gevonden die me wèèl vertrouwden en hebben geholpen om hieruit te komen.’ Om privacyredenen is Bernadette een gefifingeerde naam. Stadsdeelkantoren Colofon E-mail: www.denhaag.nl/contact Telefoon: 14070 (maandag t/m vrijijdag 8.30 tot 17.00 uur) Chatten: www.denhaag.nl/contact (zelfde tijijden als telefoon) Balie: Den Haag Informatie ©entrum in Atrium stadhuis (maandag t/m vrijijdag 8.30 tot 16.30 uur) Post:Postbus12600,2500DJ DenHaag Sociale media: twitter.com/gemeentedenhaag, facebook.com/gemeenteDH, instagram.com/gemeentedenhaag Gemeenteberichten: Offiffifficiëële publicaties van de gemeente vindt u op www.overuwbuurt.overheid.nl Centrum/Stadhuis,Spui70,2511BT DenHaag Escamp,Leyweg813,2545HA DenHaag HaagseHout,Loudonstraat95,2593RV DenHaag Laak,Slachthuisplein25,2521EC DenHaag Leidschenveen-Ypenburg, Brigantijijnlaan 303, 2496ZT DenHaag Loosduinen,KleineKeizer10,2553CV DenHaag Scheveningen, Scheveningseweg 303, 2584AA DenHaag Segbroek,Fahrenheitstraat190,2561EH DenHaag Openingstijijden: www.denhaag.nl/stadsdeelkantoren Telefoon: 14070 De Stadskrant verschijijnt elke vier weken De volgende Stadskrant verschijijnt op: 14 april Uitgave: Gemeente Den Haag, Spui 70, Postbus12600,2500DL DenHaag telefoon (070) 353 26 30 E-mail: stadskrant@denhaag.nl Eindredactie: Corinne Leopold Met bijijdragen van: Hans Oerlemans Klachten bezorging: www.denhaag.nl/stadskrant Productie: Gemeente Den Haag, IDC Reacties: Mail uw reactie naar stadskrant@denhaag.nl of bel (070) 353 26 30