Page 9 211082_DPZ_Stadskrant_Nr.9_v2.pdf Full Version
							
                                29 september 2021 Nummer 9
Stadskrant 9 Den Haag maakt het
  Den Haag groeit. De gemeente wil de stad leefbfbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden voor bewoners, ondernemers en bezoekers. We maken meer ruimte voor fifietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Ook tijijdens bouw en herinrichting moet de stad bereikbaar zijijn. Werkzaamheden stemmen we dus zo goed mogelijijk op elkaar af.
Werk in uitvoering
Herinrichting Bezuidenhout-Oost
   De straten in Bezuidenhout­Oost worden opnieuw ingericht. Het riool is verouderd en
wordt vervangen. De gemeente wil de leefbfbaarheid in de wijijk vergroten door de parkeerdruk te verlagen en de wijijk te vergroenen. Het werk wordt in drie fases gedaan, fase 1 en 2 zijijn klaar. Begin september zijijn de werkzaamheden voor fase 3 gestart. De werkzaamheden duren tot het najaar van 2023.
De straten krijijgen nieuwe riolering, bomen, fifietsnietjes en parkeerplaatsen. Voor de her­ inrichting worden de straten van gevel tot gevel (of tot aan de voortuinen) opengebroken. Daarna worden het riool en de huis­ aansluitingen van het riool vervangen. Tot slot worden de straten weer dichtgemaakt en opnieuw ingericht.
Aanpassingen Theresiastraat
De maximumsnelheid in de
Vooruitblik
Theresiastraat wordt na de her­ inrichting 30 km per uur. Vanwege deze snelheidsverlaging wordt ook het asfalt vervangen door klinkers. De gemeente wil hinder door trillingen als gevolg van de klinkers voorkomen. De straatwerkgroep Theresiastraat is hier nauw bijij betrokken. De werkzaamheden in de Theresiastraat staan voor de zomer van 2022 gepland.
BouwApp
Meer informatie over het project staat op www.denhaag.nl/ bezuidenhout­oost of download de BouwApp.Viadezeapphoudtde aannemer bewoners op de hoogte van de werkzaamheden. De Bouw­ App is te vinden in de Google Play Store of Apple App Store. Zoek dan op ‘herinrichting Bezuidenhout­ Oost fase 3’.
Meer informatie?
haag.nl/bezuidenhoutoost
De toekomstige inrichting van het plein bijij de Joan Maetsuyckerstraat.
Actueel Klaar ■ 6septembert/m
gemeente den haag
           Veilig en comfortabel fifietsen voor senioren
29 oktober: Groen van Prinstererlaan tussen Laan van Meerdervoort en Mozartlaan afgesloten voor asfalteringswerk.
■ 13septembert/m 14november:Veluweplein, verkeershinder en omleidingen door aanleggen veiligfifietspad
■ 13 september t/m
14 november: Loosduinse- weg - De La Reyweg - Regen- tesselaan, omleidingen vanwege vervanging verkeerslichten
■ Half oktober 2021
t/m maart 2022: verkeers- hinder Utrechtsebaan (A12). Ga voor actuele informatie naar www.denhaag.nl/ utrechtsebaan.
Meer informatie?
denhaag.nl/ bereikbaarheid
Kademuur Prinsessewal kan weer 100 jaar mee
Om gezond oud te worden, is het belangrijijk om te blijijven bewegen. Fietsen
is een fifijne vorm van bewegen die iedereen tot op hoge leeftijijd kan blijijven doen. Nieuwe verkeers­ regels, toenemende verkeersdrukte en fysieke beperkingen brengen voor senioren uitdagingen met zich mee. De gemeente Den Haag biedt daarom fifiets­ en e­bikedagen aan. Dit zijijn opfriscursussen voor de rijijvaardigheid en verkeersregels. Ieder jaar is een andere wijijk aan de beurt. Deze zomer en najaar doen zo’n 250 Haagse senioren mee. Veilig Verkeer Nederland en het Fiets­ college verzorgen de cursussen.
FietsFit-oefeningen
Oefeningen doen, is belangrijijk om veilig en comfortabel te blijijven fifietsen. Met FietsFit­oefeningen worden de coöördinatie, spierkracht, lenigheid van nek en schouders, re­ actievermogen en uithoudingsver­
mogen getraind. Op­ en afstappen kunt u bijijvoorbeeld oefenen door een touwtje te spannen op knie­ hoogte en daar zijijwaarts overheen te stappen. De FietsFit Oefeningen staan op www.doortrappen.nl.
Tips voor de fifiets
Ook is het belangrijijk dat uw fifiets in goede conditie is. De remmen en verlichting moeten bijijvoorbeeld goed werken. Als uw fifiets goed is onderhouden, fifietst u lichter en gaat uw fifiets langer mee. Meer tips vindt u ook op de website van Doortrappen.
E-bikes
Bijij een e­bike krijijgt u ondersteu­ ning bijij het trappen. Zo kunt u makkelijijker langere afstanden fifietsen, zelfs met tegenwind. Een e­ bike rijijdt anders dan een gewone fifiets. Tips voor het vellig rijijden met een elektrische fifiets vindt u op www.vvn.nl.
D
e oude kademuur van de Prinsessewal is opgeknapt en kan weer 100 jaar mee.
bruggen te vervangen. Op veel Haagse kades staan bomen en die wil de gemeente het liefst laten staan bijij werk aan de kade. Vaak kan dat niet. Bijij de Prinsessewal is gewerkt met een innovatieve methode (jetgrouten) waardoor de bomen wel konden blijijven staan. Hiermee is de fundering onder de bestaande kademuur vernieuwd.
Meer informatie?
denhaag.nl/kademuren
Den Haag openbaar maakt het vervoer
fifietsparkerenop auto orde
henriëëtte guest
De gemeente werkt op verschil­ lende plekken in de stad aan stabiele kademuren en veilige bruggen. Zo blijijft de stad goed bereikbaar voor inwoners en be­ zoekers. Veel oude kademuren en bruggen staan op houten palen. Een bacterie in het water heeft deze houten palen aangetast. Daarom is het nodig om oude kademuren en
 Extra flflitspalen in de stad
B
tra flflitspalen. Hiermee wordt gecon­ troleerd op snelheid en door rood rijijden. De flflitspalen worden nog getest en gaan daarna in werking.
ijij het Sweelinckplein en bijij het kruispunt Vaillantlaan­ Wouwermanstraat staan ex­