Page 3 220201_DPZ_Stadskrant_Nr.3_v2.pdf Full Version
							
                                16 maart 2022 Nummer 3
Stadskrant 3 Actueel
    Extra ondersteuning om de energierekening te kunnen betalen
Ombudsman
Oh, zit het zo!
   1 op de 10 huishoudens in
Den Haag heeft moeite om de energierekening te betalen.
De gemeente vult de tegemoet­ koming die zijij van het rijijk krijijgen aan tot 300 euro per huishouden. Daarmee krijijgen Hagenaars die moeilijijk kunnen rondkomen een extra steuntje in de rug.
■ ■ In heel het land kampen mensen met energiearmoede door de sterke stijijging van de energiekosten. Het kabinet heeft in december toegezegd dat huis­ houdens rond het sociaal minimum een tegemoetkoming voor de ener­ giekosten van ongeveer 200 euro krijijgen.
Aanvulling
De gemeente Den Haag vult de rijijksregeling aan tot 300 euro per huishouden. De aanvulling is be­ doeld voor huishoudens met een inkomen tot 130 procent van het sociaal minimum. De gemeente wil
mensen zo snel mogelijijk helpen en verwacht dit bedrag uiterlijijk 15 april uit te keren. Meer infor­ matie hierover staat binnenkort op www.denhaag.nl.
Korting energiebelasting
De rijijksoverheid heeft nog meer maatregelen getroffffen om mensen die te maken hebben met energie­ armoede te helpen. Zo krijijgen
Gemeente vult rijijksregeling aan tot
300 euro
per huishouden
huishoudens in 2022 een extra belastingkorting op de energie­ rekening. Daarnaast is er eenmalig
150 miljoen euro beschikbaar voor het verduurzamen van huizen. In een duurzaam huis gebruik je minder energie en dus gaat je energierekening omlaag.
Helpdesk Geldzaken
Komt u nu al in de knel en kunt u niet wachten totdat de landelijijke maatregel in werking treedt? Kom dan langs bijij een van de 32 locaties van de Helpdesk Geldzaken. Daar krijijgt u advies over het besparen op de energiekosten of het treffffen van een betalingsregeling. Voor bijijzondere gevallen kan individuele bijijzondere bijijstand een uitkomst bieden. Daarbijij worden tijijdelijijk de meerkosten voor energie vergoed.
Meer informatie?
helpdeskgeldzaken.nl
in een informatiepunt. Daarover is de gemeente in gesprek met Stedin. De gemeente nodigt inwoners uit om mee te denken over de naam voor de haven. Stuur uw idee vóóóór 31 mei naar havencs@denhaag.nl. Een jury kiest de leukste en meest passende inzending. De winnaar van de mooiste naam ontvangt een
leuke prijijs.
Meer informatie?
denhaag.nl/rondjecentraal
‘Ik heb een brief van de gemeente gekregen, maar eerlijijk gezegd heb ik geen idee wat de boodschap is,’ vertelt meneer X op het spreekuur van de ombudsman in
bibliotheek Escamp. ‘De gemeente gaat in ieder geval niet in op de zaak. Wat moet ik met zo’n vaag antwoord?’
De brief heeft een voorgeschiedenis. Al een tijijd geleden heeft meneer huishoudelijijke hulp aangevraagd voor een goede bekende. Na lang wachten werd de aanvraag afgewezen. Vervolgens heeft hijij bezwaar aangetekend, omdat de gezond­
heid van de aanvrager niet goed was onderzocht. Daarop heeft de gemeente de zaak opnieuw bekeken en alsnog de gevraagde hulp toegekend.
Eind goed al goed, zou je denken. Maar meneer is er nog niet klaar mee. Het heeft allemaal veel te lang geduurd. Hijij denkt de gemeente daarop te kunnen aanspre­ ken met een schriftelijijke ‘ingebrekestel­ ling.’ Als reactie krijijgt hijij de voor hem onbegrijijpelijijke brief. Zo staat er dat een overheid na een ingebrekestelling nog twee weken de tijijd krijijgt een beslissing te nemen. Dat mag zo zijijn, maar in zijijn geval was dat al ruim daarvoor gebeurd.
De ombudsman neemt de tijijd om uit te leggen wat het juridische begrip ingebrekestelling inhoudt.
Het is alleen van toepassing als er geen beslissing is genomen. De burger kan de overheid dan aanmanen om alsnog aan de verplichtingen te voldoen. In dit geval is de gemeente niet in gebreke gebleven, want er is ­ weliswaar erg laat ­ een beslissing genomen.
‘Oh, zit het zo! Wat legt u dat helder uit. Als het zo in de brief had gestaan, dan had ik hier niet gezeten.’ De gemeente zou meer moeite moeten doen om ingewikkelde zaken in gewone mensentaal uit te leggen. Of even bellen. De burger voelt zich serieus genomen en begrijijpt beter waarom bepaalde beslis­ singen worden genomen.
De gemeentelijijke ombudsman, mevrouw Stehouwer en de jeugdombudsman, mevrouw Nass behandelen klachten van burgers over de gemeente Den Haag en de Jeugdzorg.
Post: Postbus 16623, 2500 BP, Den Haag
Website: ombudsman.denhaag.nl, jeugdombudsman.denhaag.nl Spreekuur: dinsdag van 13.00 tot 15.00 uur, afwisselend in bibliotheek Segbroek en Escamp
Telefonisch spreekuur: woensdag 13.00 tot 15.00 uur. Maak vooraf een afspraak via ombudsman@denhaag.nl of via (070) 752 82 00 (werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur).
        Haven voor kleine boten langs de Prinsessegracht
Langs de Prinsessegracht, op de hoek met de Bezuidenhoutseweg, komt een haven met een aanleg­ plek en opstapplek voor kleine boten, zoals sloepen, kano’s en roeiboten. In april begint de aanleg van de haven.
■ ■  De gemeente wil bijij de Prinses­ segracht een fifijne plek aan het water maken. De haven komt op een centrale plek, dicht bijij het station en aan de rand van het
Omruilregeling diesels verlengd
■ De omruilregeling voor diesel- auto’s en brommers of snorfifietsen op benzine is verlengd tot
1 december 2022. U kunt een vergoeding (tegoed) krijijgen voor het omruilen van uw dieselauto, brommer of snorfifiets op benzine. U kunt het tegoed besteden aan schoner vervoer zoals een fifiets of het openbaar vervoer. Zo wordt de lucht in Den Haag schoner.
Meer informatie?
denhaag.nl/subsidies
groen. Zo kan iedereen zien dat varen bijij de stad Den Haag hoort. Het is ook een historische plek, want de Boschsloot die hier vroeger was had ook een haven.
Denk mee over een naam
De werkzaamheden duren ongeveer zes maanden. Naar verwachting is de haven eind oktober klaar. Na de aanleg van de haven wil de gemeente het transformatorhuisje (trafohuisje) dat er staat veranderen
        Kom in beweging met de Go Go Den Haag strippenkaart
Met de nieuwe Go Go Den Haag strippenkaart kun je gratis beweeg­ activiteiten uitproberen in je eigen buurt. Zo kun je ontdekken wat goed bijij je past. Meedoen? Meld je aan bijij een van de buurtsportcoaches. Zijij vertellen hoe alles werkt en helpen bijij het uitkiezen van activiteiten. Meer informatie? Kijijk op gogo.denhaag.nl. valerie kuypers
Groot tuinafval gratis opgehaald
■ In het voorjaar gaan veel mensen in hun tuin aan de slag. Heeft u groot tuinafval zoals takken en struiken? Van 21 maart tot en met 22 april haalt de gemeente het gratis op tijijdens
de takkenroute. Maak een afspraak via www.denhaag.nl/ afval of via 14070. Van tuinafval wordt onder andere compost gemaakt.
Meer informatie?
denhaag.nl/afval
Gratis compost op compostdag
■ Ieder jaar bedankt de gemeente inwoners die hun GFT-afval scheiden met een gratis zakje compost. Tijijdens de Landelijijke Compostdag op zaterdag 26 maart kunt u dit ophalen op een stadsboerderijij of de tuinen De Kornoelje en Korten- bos. Wees er snel bijij, want op=op. Wordt uw GFT-afval niet apart opgehaald? Maak er zelf compost van. Dat kan zelfs op een balkon.
Meer informatie?
milieueducatiedenhaag.nl