Page 2 191239_DPZ_Stadskrant_Nr.8_v3.pdf Full Version
							
                                2 Stadskrant Actueel
HalloWerk Nieuw online matchingsplatform koppelt werkzoekenden aan werkgevers ‘Happy job’ voor Lawrence
4 september 2019 Nummer 8
   Volop vacatures in de stad en regio. Toch zijijn er nog steeds veel Hagenaars met een uitkering op zoek naar een baan één werkgevers op zoek naar kandidaten. HalloWerk is een nieuw online matchingsplatform om elkaar snel te vinden.
De Haagse Lawrence Lyons (38) valt niet op in de ‘crew’ van McDonald’s Rijijswijijk in de Plas­ poelpolder. Hijij bakt burgers
en maakt Happy Meals even soepel als zijijn collega’s. Toch is dat bijijzonder. Law­ rence komt uit Jamaica, woont nog maar kort in Nederland en is vrijijwel doof. Vind dan maar eens werk. Het is hem gelukt, met hulp van het Werkgeversservicepunt (WSP) Den Haag en het nieuwe platform HalloWerk.
Martin Berkhout, accountmanager Ho­ reca van het WSP Den Haag: ‘Wijij kijijken vooral naar wat iemand kan. Wat brengt een kandidaat mee? Dan heeft Lawrence veel te bieden: ervaring als kok in Ja­ maica, een drive om te werken en een open persoonlijijkheid. Je hebt snel con­ tact. Hijij kan goed Engels liplezen en leert nu Nederlands liplezen.’
Lawrence volgde een horecatraining en maakte een profifiel voor het platform Hal­ loWerk. Hijij presenteert zich daar met al zijijn ervaringen, kennis en hobby’s (bas­ ketbal, tennis). Aangesloten werkgevers hebben direct toegang tot de profifielen en kunnen zelf kandidaten kiezen voor vacatures.
Met handen praten
‘Het klikte meteen,’ zegt restaurantmanager Llurien Martis van McDonald’s. ‘Lawrence is enorm gemotiveerd. Dat zag ik aan alles. Maar tegelijijkertijijd dacht ik wel: Hoe gaan we dit doen? Hoe pakt het team het op? Dat
Contact met de gemeente
Lawrence Lyons (midden) vond een baan bijij McDonald’s dankzijij HalloWerk.
henriëëtte guest
tivatie en werk­ en andere ervaringen. In een professionele studio kunnen ze zelfs een video laten maken. Werkgevers krijij­ gen zo een compleet beeld en kiezen zelf wie ze uitnodigen. Wijij helpen bijij het voor­ bereiden van sollicitaties. Al bijijna 800 kandidaten zijijn mede dankzijij het nieuwe platform aan een baan gekomen.’
Andere manier van matchen
HalloWerk is door de gemeenten Rotterdam en Den Haag ontwikkeld en januari 2019 gelanceerd. In juni hebben zich ook Rijijswijijk, Delft, Midden­ Delflfland en Westland aangesloten. Het is een andere manier van matchen dan bijij traditionele werving. Er wordt gekeken naar profifielen op basis van talenten in plaats van het cv. Motivatie en inzet zijijn belangrijijker dan werkervaring en speci­ fifieke diploma’s.
 Van bijijstand naar baan
■ HalloWerk is onderdeel van het Werkoffffensief +500 om per jaar 500 Hagenaars extra vanuit de bijijstand aan een baan te helpen.
■ Heb je een uitkering en wil je graag aan het werk? Presenteer jezelf op HalloWerk met een persoonlijijk profifiel. Vertel werkgevers over je talenten, ervaring, motivatie en hobby’s. Hulp nodig? De gemeente geeft advies voor een sterke presentatie en succesvolle sollicitatie.
■ Op het besloten platform HalloWerk staan vacatures in sectoren waar veel vraag is naar personeel.
Je kunt er zelf op reageren.
■ Interesse? Vul het contactformulier in.
Meer informatie?
hallo-werk.nl
ging heel soepel. Lawrence heeft zich snel ingewerkt door goed naar de collega’s te kijijken. Hijij ziet wat er gebeuren moet, doet dingen exact na en is altijijd bezig.’
Hoe ‘praten’ jullie? Llurien: ‘Gebaren­ taal heb ik altijijd al fascinerend gevonden. In de zaak hebben we soms dove klanten, maar die zijijn net zo druk aan het kletsen als alle anderen. Hoe doen ze dat? Ik heb op YouTube een cursus gebarentaal opge­ zocht. Ik kan nu een beetje met m’n han­ den praten, verder is Lawrence goed in liplezen en dan is er ook nog pen en pa­ pier. We komen er altijijd uit.’
Lawrence maakt duidelijijk erg blijij te zijijn met zijijn ‘job’ en te hopen op een carrièère bijij McDonald’s. Volgens Martin is bijij een goed voorbeeld van de nieuwe aanpak van het platform HalloWerk. ‘De persoon is belangrijijker dan de diploma’s. Kandidaten presenteren zich met al hun talenten, mo­
            Stadsdeelkantoren Colofon
 E-mail: www.denhaag.nl/contact
Telefoon: 14070 (maandag t/m vrijijdag 8.30 tot 16.30 uur) WhatsApp: 06 21 30 02 80 (zelfde tijijden als 14070)
Balie: Den Haag Informatie ©entrum in Atrium stadhuis (maandag t/m vrijijdag 8.30 tot 16.30 uur) Post:Postbus12600,2500DJ DenHaag
Sociale media: twitter.com/gemeentedenhaag, facebook.com/gemeenteDH, instagram.com/gemeentedenhaag
Gemeenteberichten: Offiffifficiëële publicaties van de gemeente vindt u op www.overuwbuurt.overheid.nl
 Centrum/Stadhuis,Spui70,2511BT DenHaag Escamp,Leyweg813,2545HA DenHaag HaagseHout,Loudonstraat95,2593RV DenHaag Laak,Slachthuisplein25,2521EC DenHaag Leidschenveen-Ypenburg, Brigantijijnlaan 303, 2496ZT DenHaag Loosduinen,KleineKeizer10,2553CV DenHaag Scheveningen, Scheveningseweg 303,
2584AA DenHaag Segbroek,Fahrenheitstraat190,2561EH DenHaag Openingstijijden: www.denhaag.nl/stadsdeelkantoren Telefoon: 14070
 De Stadskrant verschijijnt elke vier weken
De volgende Stadskrant verschijijnt op: 2 oktober Uitgave: Gemeente Den Haag, Spui 70, Postbus12600,2500DL DenHaag
telefoon (070) 353 26 30
E-mail: stadskrant@denhaag.nl
Eindredactie: Corinne Leopold
Met bijijdragen van: Hans Oerlemans
Klachten bezorging: 088 - 056 15 95
Productie: Gemeente Den Haag, IDC
Reacties: Mail uw reactie naar stadskrant@denhaag.nl of bel (070) 353 26 30