Page 2 201596_DPZ_Stadskrant_Nr.12_v3_los_c_beeldscherm.pdf Full Version
							
                                2 Stadskrant Actueel
23 december 2020 Nummer 12
   Ondernemersportaal Adviseurs denken mee over veilige oplossingen binnen de coronaregels Hotline met de gemeente
Het Ondernemersportaal krijijgt meer telefoontjes dan ooit. Haagse ondernemers willen weten wat nog wel kan en mag in coronatijijd. Ze zijijn vindingrijijk en stilzitten is geen optie. De adviseurs denken mee over veilige oplossingen binnen de regels.
Fabienne Baart begon dit jaar met éééén horecazaak en eindigt er met twee. Op z’n minst verrassend na de lockdown van 13 maart, de her-
opening op 1 juni en opnieuw dichte deu- ren sinds 14 oktober. Op tenniscomplex de Mets Banen is Fabienne eigenaar van Mets Brasserie. ‘Al op 15 maart zijijn we begonnen met maaltijijden bezorgen bijij ouderen. Dat was meteen een groot suc- ces. We maakten al snel zestig tot tachtig maaltijijden per dag. Vrijijwilligers hielpen mee met koken en rondbrengen.’
De bezorgmaaltijijden brachten Fabienne in een woongebouw voor senioren van zorginstelling Respect aan de Nieuwe Parklaan. ‘Beneden is een prachtig restau- rant met een groot terras. Respect zocht een nieuwe exploitant. Om een lang ver- haal kort te maken: op 1 augustus hebben mijijn compagnon Esther Ottens en ik Bras- serie Zamen geopend. In dit deel van Scheveningen blijijkt grote behoefte aan een restaurant met betaalbare lunches en diners. Veel gasten kennen ons al van de bezorgmaaltijijden. Het leek toch nog een fantastisch jaar te worden, tot op 14 oktober alles weer op slot ging.’
Nooit in wachtstand
Ondernemen in coronatijijd is behoorlijijk ingewikkeld. Fabienne heeft meermaals contact gezocht met het Ondernemer- sportaal. ‘Toen het tennispark weer open mocht, bleef onduidelijijk of een loket voor takeaway was toegestaan. Ik belde de ge- meente en kreeg adviseur Menno Roos
Contact met de gemeente
Horeca-ondernemer Fabienne Baart in gesprek met Menno Roos van het Ondernemersportaal in de nu tijijdelijijk gesloten brasserie Zamen.
henriëëtte guest
 Antwoord op vragen
■ Het Ondernemersportaal geeft Haagse ondernemers antwoord op vragen over regels, vergunningen en procedures van de gemeente. De adviseurs informeren en denken mee over oplossingen.
■ Kijijk voor een abonnement op de nieuwsbrief ‘Den Haag Onderneemt’ en voor de meest gestelde vragen over de coronaregels op de website. ■ Tot nader order is er geen inloopspreekuur op het stadhuis. De adviseurs zijijn telefonisch te bereiken (maandag tot en met vrijijdag van 9.00 tot 17.00 uur) of via e-mail.
Meer informatie?
denhaag.nl/ondernemersportaal (070) 353 60 04
aan de lijijn. Hijij beloofde het uit te zoeken en belde snel terug met het antwoord. Die informatie belde ik door aan collega’s op andere tenniscomplexen. Sindsdien heb ik een hotline met Menno. Hijij is mijijn aanspreekpunt bijij de gemeente. Je staat nooit in de wachtstand en hoeft niet tig- keer terug te bellen.’
Het Ondernemersportaal is sinds begin dit jaar gevestigd in het atrium van het stadhuis. Adviseurs van uiteenlopende afdelingen zitten bijij elkaar. Ze hebben hun eigen specialisme, van horeca en de- tailhandel tot bouwvoorschriften. De on- dernemer kan op éééén plek met al zijijn vragen terecht.
Corona
Maar al sinds maart werken de adviseurs vanuit huis. ‘Veel vragen hebben nu met corona te maken,’ vertelt Menno Roos.
‘Wat opvalt, is hoe vindingrijijk onderne- mers zijijn. Ze doen alles om toch aan het werk te blijijven. Sportscholen verplaats- ten hun lessen naar buiten. Leveranciers aan de horeca richten zich op de consu- mentenmarkt zoals bierbrouwerijij De Kompaan. De gemeente probeert zoveel mogelijijk ruimte te bieden, uiteraard bin- nen de regels. Het moet wel veilig zijijn.’
Vertrouwen in de toekomst
Fabienne heeft vertrouwen in de toe- komst van haar beide zaken. ‘Voor ons is het geen verloren jaar geweest. We heb- ben veel geleerd en nieuwe klanten ge- kregen. Als corona over is, zullen mensen de horeca opzoeken als nooit te voren. We hebben allemaal iets in te halen.’
           Stadsdeelkantoren Colofon
 E-mail: www.denhaag.nl/contact
Telefoon: 14070 (maandag t/m vrijijdag 8.30 tot 17.00 uur) Chatten: www.denhaag.nl/contact
(zelfde tijijden als telefoon)
Balie: Den Haag Informatie ©entrum in Atrium stadhuis (maandag t/m vrijijdag 8.30 tot 16.30 uur) Post:Postbus12600,2500DJ DenHaag
Sociale media: twitter.com/gemeentedenhaag, facebook.com/gemeenteDH, instagram.com/gemeentedenhaag
Gemeenteberichten: Offiffifficiëële publicaties van de gemeente vindt u op www.overuwbuurt.overheid.nl
 Centrum/Stadhuis,Spui70,2511BT DenHaag Escamp,Leyweg813,2545HA DenHaag HaagseHout,Loudonstraat95,2593RV DenHaag Laak,Slachthuisplein25,2521EC DenHaag Leidschenveen-Ypenburg, Brigantijijnlaan 303, 2496ZT DenHaag Loosduinen,KleineKeizer10,2553CV DenHaag Scheveningen, Scheveningseweg 303,
2584AA DenHaag Segbroek,Fahrenheitstraat190,2561EH DenHaag Openingstijijden: www.denhaag.nl/stadsdeelkantoren Telefoon: 14070
 De Stadskrant verschijijnt elke vier weken
De volgende Stadskrant verschijijnt op: 20 januari Uitgave: Gemeente Den Haag, Spui 70, Postbus12600,2500DL DenHaag
telefoon (070) 353 26 30
E-mail: stadskrant@denhaag.nl
Eindredactie: Corinne Leopold
Met bijijdragen van: Hans Oerlemans, Marga van der Burgt en Frans van Hilten
Klachten bezorging: www.denhaag.nl/stadskrant Productie: Gemeente Den Haag, IDC
Reacties: Mail uw reactie naar stadskrant@denhaag.nl of bel (070) 353 26 30