Page 3 201596_DPZ_Stadskrant_Nr.12_v3_los_c_beeldscherm.pdf Full Version
							
                                23 december 2020 Nummer 12
Oproep aan inwoners: controleer je huis op loden waterleidingen
Stadskrant 3 Actueel
    Ombudsman
   Begin december ontvingen ruim 145.000 Haagse bewoners en verhuurders van een woning van vóóóór 1960 een brief van de gemeente over loden waterleidin- gen. De gemeente roept mensen op te controleren of er nog loden leidingen in huis zijijn en zo ja, deze laten vervangen.
■■ Wethouder Martijijn Balster (Wonen, Wijijken en Welzijijn): ‘Te veel lood in drinkwater is niet gezond, vooral bijij jonge kinderen en zwan- gere vrouwen zijijn er gezondheidsri- sico’s. Daarom is het belangrijijk dat bewoners zo spoedig mogelijijk con- troleren of er nog loden leidingen in hun woning aanwezig zijijn.’
Acties
In nieuwe woningen worden sinds 1960 geen loden leidingen meer gebruikt. In woningen van voor 1960 komen soms nog wel loden waterleidingen voor. Bijij de brieven is een stappenplan toegevoegd, om
duidelijijk te maken welke acties ei- genaren en bewoners zelf kunnen ondernemen om te controleren of er loden leidingen aanwezig zijijn.
Risico’s
Omdat een deel van de bewoners en verhuurders anderstalig is, be- vat de brief een oproep in verschil- lende talen om de website te bezoe- ken. Ook linkt een QR-code naar
In woningen van voor 1960 komen soms nog loden leidingen voor
deze website, waar de informatie in meerdere talen is opgenomen. De brief is onderdeel van een com- municatiecampagne van de ge-
meente in samenwerking met Dunea en de GGD Haaglanden. Doel van deze campagne is mensen bewust maken van de risico’s van loden waterleidingen.
Bewust maken
Wethouder Balster: ‘Loden drink- waterleidingen moeten wat mijij betreft zo snel mogelijijk tot het ver- leden behoren. Afdwingen kan ik het niet, maar met onze campagne hopen we iedereen die het aangaat te bereiken en bewust te maken. Hopelijijk leidt dat er snel toe dat niemand zich meer zorgen hoeft te maken over de mogelijijke aanwe- zigheid van lood in het drinkwater.’
Meer informatie?
denhaag.nl/lodenleidingen
B&B & Bureaucratie
Wie een Bed & Breakfast wil beginnen, heeft meestal een omgevingsvergunning nodig. Is het huis volgens het bestemmingsplan uitsluitend bedoeld om te wonen, dan is een vergunning vereist om hiervan te mogen afwijijken. Een B&B valt in de categorie ‘kleinschalige verblijijfsrecreatie.’
Meneer X lukt het maar niet om een vergunning te krijijgen. Hijij heeft twee keer een aanvraag ingediend bijij de gemeente. Beide keren werden ze niet eens in behandeling genomen om-
dat belangrijijke informatie ontbreekt. Maar de gemeente meldt niet welke gege- vens nog moeten worden toegevoegd. Beide keren heeft meneer al wel € 600,- le- ges moeten betalen.
Hijij komt op het spreekuur van de om- budsman. ‘Wat doe ik fout? Ik heb geen idee,’ zegt hijij. ‘Vertel me welke informatie er ontbreekt en ik dien weer een aanvraag in.’ Uit de stukken blijijkt niet meteen waar het probleem zit. Wel ziet de ombudsman dat meneer waarschijijnlijijk recht heeft op terugbetaling van een deel van de be- taalde leges.
Het beste wat hijij kan doen, is contact opnemen met een inspecteur van de ge- meente en vragen wat er aan informatie ontbreekt. De om- budsman adviseert pas een volgende aanvraag in te dienen als volledig helder is wat de gemeente wenst. Mocht het langs deze weg nog niet lukken, dan moet meneer beslist opnieuw
langskomen.
In plaats van de aanvraag meteen op formele gronden af te
wijijzen, had de gemeente ook zelf al bijij de eerste aanvraag con- tact kunnen opnemen om uit te leggen wat eraan ontbrak. Dan had meneer niet onnodig twee keer hoge kosten gemaakt.
De gemeente constateert in deze zaak dat een burger - zonder opzet - niet alle noodzakelijijke informatie verstrekt, maar feite- lijijk doet de gemeente daarna hetzelfde. Iets meer oog hebben voor en meedenken met de burger, had deze klacht kunnen voorkomen.
De gemeentelijijke ombudsman, mevrouw Stehouwer en de jeugdombudsman, mevrouw Nass behandelen klachten van burgers over de gemeente Den Haag en de Jeugdzorg. Contact: Sint Jacobstraat 125, 2512 AN Den Haag
Telefoon: (070) 752 82 00
Website: ombudsman-denhaag.nl, jeugdombudsmandenhaag.nl Telefonisch spreekuur: woensdag 13.00 tot 15.00 uur.
Maak hiervoor vooraf een afspraak via ombudsman@denhaag.nl of via (070) 752 82 00.
Campagne ‘Den Haag tegen Corona’ nu ook in het Haags
■ De campagne ‘Den Haag tegen Corona’ is vertaald in het Haags.
Op 16 december ontvingen alle inwoners een poster van Haagse Harry als bijijlage in De Posthoorn en de Scheveninger. De poster kun je op je raam en op je voordeur hangen. Zo laat je zien dat je je aan de maat- regelen houdt en roep je anderen op dat ook te doen. De poster is ook in andere talen beschikbaar.
Meer informatie?
denhaagtegencorona.nl/posterthuis
        Informatie- en Hulppunten op zes stadsdeelkantoren sluiten
De gemeente sluit de Informatie- en Hulppunten op zes stadsdeel- kantoren. Op het stadhuis en Stadskantoor Leyweg blijijven de Informatie- en Hulppunten open.
■ ■ Door de uitbraak van het coro- navirus zijijn de zes punten al sinds maart dit jaar dicht. Ook voor die tijijd werden ze weinig gebruikt. Heeft u vragen of wilt u hulp? Dan kunt u naar de informatiebalies op Stadskantoor Leyweg of naar het
Parkeren met de feestdagen
■ Ook op feestdagen geldt betaald parkeren in Den Haag. Op oude- jaars- en nieuwjaarsdag gelden de normale regels voor betaald parkeren op straat. Op sommige plekken worden uit voorzorg de parkeerautomaten van een beschermkap voorzien of afgesloten. U moet dan wel nog steeds betalen. Hiervoor kunt u een parkeerapp gebruiken op uw mobiele telefoon.
Meer informatie?
denhaag.nl/parkeren
Den Haag Informatiecentrum in het stadhuis.
Spoedloket
Heeft u vragen over de dienstverle- ning, wilt u een afspraak maken of heeft u hulp nodig bijij uw digitale aanvraag? Neem dan contact op met het spoedloket van het Klant Contact Centrum. Voor het spoedlo- ket van het Klant Contact Centrum kunt u bellen of chatten met 14070. De medewerkers van 14070 helpen
u dan verder met uw vraag en ma- ken als het nodig is een afspraak voor u.
Als de coronamaatregelen worden versoepeld, worden ook de moge- lijijkheden voor hulp en ondersteu- ning bijij gemeentelijijke punten in de wijijken weer uitgebreid. Bijijvoor- beeld bijij de wijijkbibliotheken en de servicepunten XL.
Meer informatie?
denhaag.nl/stadsdeelkantoren
           EFFE OP BEZOEK
ZAU DOET IK DAT
    Openingstijijden met de feestdagen
De gemeente is gesloten op vrijijdag 25 december (Kerstmis) en vrijijdag
1 januari (Nieuwjaar). Rond deze feestdagen zijijn er aangepaste openingstijijden. Op de website van de gemeente vindt u een overzicht waar u wanneer terecht kunt. De openingstijijden kunnen veranderen door nieuwe corona- maatregelen. Kijijk voor meer informatie op www.denhaag.nl. arnaud roelofsz
 Was vaak je handen Binnen ook afstand Binnen ook afstand
  Was je klââhwe Hââh auk
as je binnekomp binne 1,5 meitââh
afstand
Hebbie klachte? Komp dan un andere keââh langs
  Zelf deze poster printen? Of de poster in een andere taal zien? Ga naar denhaagtegencorona.nl/posterthuis