10 Stadskrant Gemeenteraad Wat vinden de fracties van......... Parkeerstrategie 2021 - 2030? 7 juli 2021 Nummer 7 Kort Vergaderingen De Haagse gemeenteraad vergadert op 14 juli en 15 juli om 10.00 uur in de raadzaal. Alleen de woordvoerders zijijn aanwezig op 1,5 meter van elkaar. Deze vergaderingen zijijn zonder publiek. Het stemmen gebeurt digitaal op 14 en 15 juli vanaf 20.00 uur, zodat alle raadsleden hun stem kunnen uitbrengen. Informatie Wilt u spreken in de raad? Iedereen kan spreken tijijdens raads en commissieverga deringen over onderwerpen die op de agenda staan. Dit heet ‘Stad in de raad’. Voor inlichtingen hierover of om u aan te melden, kunt u terecht bijij de griffiffiffie: telefoon (070) 353 31 31 of emailgriffiffiffie@denhaag.nl. Informatie over de raad Informatie over de raad, de volledige agenda’s, besluiten en verslagen van de raad en commissies vindt u op www.denhaag.nl/ gemeenteraad. De stukken zijijn ook in te zien bijij het Den Haag Informatie centrum (Stadhuis, Spui 70). Een vergadering volgen Kijijk op www.denhaag.nl/ uitzendingenraad voor een live uitzending van de commissie of raads vergaderingen. Raads vergaderingen worden ook uitgezonden op Den Haag TV (Ziggo kanaal 40) Adres gemeenteraad Postbus 19157 2500 CD Den Haag Email: raad@denhaag.nl Raadsvergaderingen Kijijk voor de meest actuele informatie over vergaderin gen van de raad op denhaag. raadsinformatie.nl Meer informatie? denhaag.nl/gemeenteraad De fracties in de gemeenteraad zijijn verantwoordelijijk voor de inhoud van deze pagina. Iedere maand kunnen inwoners via social media kiezen over welk onderwerp ze de standpunten van de verschillende fracties willen lezen. Deze maand kreeg de Parkeerstrategie 2021 – 2030 de meeste stemmen. VVD, GroenLinks en NIDA geven hun mening. Wilt u mee stemmen over wat het volgende onderwerp moet worden? Volg dan het Twitteraccount van de Haagse gemeenteraad: @Gemeenteraad070 De Partkeerstrategie 2021 - 2030 vervangt het Parkeerkader 2010 - 2020 en de Parkeerbrief 2015. Deze Parkeerstrategie zorgt voor de noodzakelijijke aanpassingen van het parkeerbeleid. Het streven is en blijijft om Den Haag bereikbaar, verkeersveilig, leefbfbaar en econo- misch vitaal te houden. Geparkeerde auto’s in het Statenkwartier. Leefbfbaar blijijven voor autobezitters De Haagse VVD is tevreden met de Parkeerstrategie maar wil meer ambitie voor voldoende parkeer- plekken zonder dat het ten koste gaat van het groen in de buurt. Den Haag moet leefbfbaar blijijven voor autobezitters. De eerste parkeervergunning blijijft daarom bijij hetzelfde lage tarief. De VVD pleit ook al jaren voor nieuwe on- dergrondse parkeergarages in de Haagse wijijken. Daar gaan we ein- delijijk mee beginnen, al vinden we dat er dit jaar al stappen moeten worden gezet om deze te realise- ren. Bijijvoorbeeld in het Bezuiden- hout onder de Koningin Marialaan. We willen de straat terug We zijijn te veel ruimte kwijijt aan stilstaande auto’s. GroenLinks Den Haag vindt dat er meer groen en ruimte voor fifietsen moet komen in de straten. Dat kan, als we auto’s meer gaan delen. Dat is ook goed- koper dan zelf een auto hebben. En het helpt om sneller schonere auto’s rond te laten rijijden in Den Haag. Parkeervergunningen mogen van ons meer gaan kosten. Dan maken mensen scherpere keuzes tussen een auto bezitten en stil laten staan of een auto ge- bruiken en delen. En krijijgen we weer onze straat terug. Lesley Arp, SP Het stadsbestuur en woningcorpo ratie Staedion willen de meeste woningen in de buurten Zichten, Gaarden en Dreven slopen om plaats te maken voor nieuwbouw. In verschillende straten is veel weerstand tegen dit plan, omdat bewoners liever renovatie willen. Toch scheert het college alle bewoners over éééén kam. De SP wil dat huurders veel meer zeggenschap krijijgen over de keuze tussen sloopnieuwbouw en renovatie. Niet kille reken sommetjes, maar de wensen van de buurt moeten centraal staan als het stadsbestuur dit soort ingrijijpende plannen maakt. fleur beemster Geen parkeer-, maar peststrategie Voor wijijken als de Schilderswijijk, Transvaal en Laak heeft de gemeente Den Haag geen parkeer-, maar een peststrategie. Bewoners worden op hoge kosten gejaagd door o.a. verplichting dure parkeer- garages. In Transvaal worden er binnenkort veertig parkeer- plaatsen verwijijderd uit de Schalk Burgerstraat, terwijijl de parkeer- druk al zo hoog is. Waar moeten die bewoners binnenkort hun auto parkeren? Er zijijn geen alter- natieven. Het college neemt de zorgen niet serieus, zoals ook de bewonersparticipatie veel te wensen over laat. Gehoord op de tribune Staat in het huidige herhuis- vestingsbeleid het belang van de bewoners bovenaan? Meneer van Balken, lid van het actiecomitéé met betrekking tot de brand in de Wouwermanstraat, in de vergadering van de commissie bestuur van woensdag 23 juni. Onderwerp: brand Wouwermanstraat De raad aan het woord Marijije Mostert, D66 De Weimarstraat is het kloppende hart van ReVa. Ik woon er al bijijna mijijn hele leven met veel plezier. Helaas kennen veel mensen de Weimarstraat ook vanwege de ondermijijnende criminaliteit. Ik ben er trots op samen met D66’er Hanneke van der Werf een plan te hebben gemaakt waarmee we deze criminaliteit succesvol een halt toe roepen. Niet alleen helpen we zo de wijijk, maar zo kunnen we in de toekomst ook andere Haagse wijijken helpen met hun strijijd tegen ondermijijning. Dus laten we de aanpak verder uitrollen, zoals in Laak, waar dit hard nodig is. Tahsin ÇÇetinkaya, Islam Democraten De nieuwe arbeidsmigranten is op dit moment de meest misbruikte groep in Nederland en in het bijijzonder in Den Haag. Wie dacht dat slavernijij een aantal eeuwen geleden was afgeschaft heeft het goed mis. We aanschouwen de moderne slavernijij van de nieuwe arbeids migranten. Ze hebben in Nederland te maken met onderbetaling, wonen in mensonterende omstandigheden en kunnen op staande voet worden ontslagen. Wijij hebben een initiatief voorstel ingediend om dit probleem in zijijn geheel op te lossen. We hopen dat het college hier werk van maakt!